Har synliga takbjälkar i lägenheten som finns i ett gammalt hus från sent 1800-tal. Dessvärre har den som renoverade lägenheten målat bjälkarna i en ful varmt brun nyans. Ser inte speciellt naturligt ut. Helst hade jag velat slipa ner bjälkarna så att de blir trärena, och så betsat dem mörkbruna. Började med att slipa, men märkte fort att det var en otroligt tidskrävande process i och med att bjälkarna är väldigt ojämna. Tänker därför måla istället. Min fråga är nu, om jag ska måla dem, är vitt då mitt enda alternativ? Eller kan det gå att måla dem i en mörk brun färg och faktiskt få det att se "naturligt" och bra ut? Gillar som sagt kontrast även om vitt också kan vara supersnyggt (något som min sambo dock inte är så pigg på).

Uppskattar alla tips!

Jag är också i färd med att betsa balkarna som redan idag är betsade i typ körsbärsnyans men vill att det de skall vara mer mörkbetsade typ mörk valnöt. Jag tar också gärna emot tips om det går att betsa redan betsat trä mörkare ? Eller måste man måla mörkbrunt istället ? Slipa blir nog för jobbigt precis som du säger piggy_man.

Testa på en undanskymd plats med en lösningsmedelsburen täcklasyr.

• Gilla
johan_inline
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.