K
Klicka: Hur blandar ni snabbhärdande väggspackel i pulverform? Tänkte hur ni får rent blandverktyget på bästa sätt? Såg någon på youtube som sprayade hinkens insida med matolja. Då lossnade alla fall det som fastnade i hinken lätt.
0 svar · 5,4k läst
C
cecar33: Skruva på renoveringsgips så är problemet borta för alltid.
6 svar · 3,3k läst
H
hekosi: Tjenare, efter att ha läst och följt det här forumet under en väldigt lång period så bestämde jag mig nu för att skriva något. På tiden kan man väl tycka.. Nåja, jag äger ett gammalt fritidshus där jag håller på att renovera lite smått. Huset har en timmerstomme och är rakt igenom oisolerat, på utsidan sitter vanlig stående panel och på insidan någon typ av spånskiva direkt
0 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: [citat] Den bistra sanningen är tyvärr att det inte finns någon annan genväg (än hantverkare) ifrån underarbetet om man vill ha ett bra resultat. Antingen accepterar ni att väggarna ser ut som de gör, och nöjer er med lite grundläggande underarbete som att riva ner lösa tapetbitar, spackla igen hålen och de värsta ojämnheterna och målar sedan över det och accepterar att det finns
8 svar · 7,6k läst
S
Solute1: Jag använde rullspackel på en mindre vägg. Fördelen var att det var lätt att fördela, men rollern var ett otymplig verktyg. Detta spackel är mer vätskefyllt än vanligt, varför jag inte skulle använda det på något som kan luckras upp. Det är också mycket porösare och slipas lättare än vanligt. Målade direkt på mitt. Blev så här: [bild] , men den ojämna ytan beror kanske på
5 svar · 18,5k läst
·
Martin321
Martin321: Pappersremsa, ser inte hur djupt det är men ser aningen grövre ut, så pappersremsa och gipssbruk,kanske?
1 svar · 4,4k läst
·
K
kotten33: Ja det är möjligt. Men som jag skrev, vissa rum målade och andra inte. Man får kanske deala lite med målarn.
15 svar · 4,3k läst
Martin321
Martin321: Ja precis en spärrgrund, jovisst duger vilken bra spärrgrund som helst!
12 svar · 2,6k läst
·
Misse
Misse: Jag har hittat byrå (art deco) som jag bra gärna skulle vilja köpa. Problemet är bara att den är väldigt "gul" (skall vara björk och så är det "inlägg" i något mörkare trä). Finns det något sätt att "bleka" trä som gulnat? Jag antar att man får slipa men kan man därefter behandla med någon ljus bets, vitpigmenterad olja eller liknande för att undvika att den blir gul igen? Jag
0 svar · 5,2k läst
B
bamsejon: Vitt och matt funkar utmärkt, kan man måla med den färgen även på innerväggarna? Jag behöver även göra om puts på utsidan samt måla denna, hur går jag tillväga där?
11 svar · 3,8k läst
E
eviljava: Du kan ju leta efter så kallad "källarfärg". Det brukar vara färg som inte är lika diffusionstät som vanlig väggfärg. D.v.s. lämplig i källare, osv. De brukar dock inte vara tvättbara, så finns det risk för att du skvätter ned väggen och behöver tvätta den ibland är de inte att rekommendera.
3 svar · 1,1k läst
M
Munkfors: Ny uppdatering igen: Börjar bli som en dagbok detta, eller en liten blogg? Nån som vill följa haha? Ny dag, nya problem... Jag började dagen med att våtslipa möbeln med 600 kornspapper. Då kunde jag släta ut apelsinskalsytorna och även få bort rinnmärken (det värsta iaf). Nöjd så länge, men sen är det dags för slutmålning. Körde Flügger vattenbaserad lackfärg 50 glans.
31 svar · 14,0k läst
anders07
anders07: Jag brukar köpa rullbart spackel (men använder aldrig rulle) som "finspackel".
5 svar · 9,4k läst
ChristinaH
ChristinaH: [citat] Roligt att du gillar våra tegelväggar :-)) Vid närmare eftertanke fick jag något mildare och mer miljövänligt medel av vår hantverkare dvs inte saltsyra. Dock var det ändå frätande och jätte viktigt att skydda sig själv med mask, skyddsglasögon och handskar. Förhör dig hos en färgbutik gällande lämpligt medel och skydd till dig själv! Vi hade även skydd över golvet
13 svar · 23,7k läst
·
slacker
slacker: Hyra en Graco kanske? Rakt ned i hinken och börja sprutmåla! Krävs dock en hel del maskering innan man drar igång...
4 svar · 2,8k läst
anders07
anders07: Det beror ju på hur bra limmat det är. Tapeten kan släppa lite medan färgen torkar men brukar sträcka sig rätt igen när väl färgen torkat... Det är ju klart snyggare att skärna ner skarvarna och spackla men det är ju också mycket mer jobb med det... När vi målade om vårt förra hus började jag i första rummet med att skära och spackla men sen blev vi efter schema och målade
3 svar · 4,0k läst
F
Fliken: Tack Valdemar.
6 svar · 2,4k läst
F
B
Blåsås: Har nu testat fullt ut. Tvättat på lite slipning och det fungerade inte på lister köpta hos Beijer men gick på på salningar köpta på cheapy . Helt klart så är det olika lacker. Blir omålade för mej.
5 svar · 8,3k läst
Snailman
Snailman: Är amatör, brukar ta en som är lite bredare än remsan , blanda spacklet med lite vatten, lägga ut tunt i skarven lite bredare än remsan, sedan dit med remsan och sedan trycka ut nästan allt spackel som är under remsan med spade lite bredare än remsan. Sedan direkt efter detta så fyller jag hela skarven med spackel och drar en ganska styv spackelspade i princip 90 grader mot väggen så
3 svar · 9,8k läst
·
F
-=fullmoon=-: Att sätta en täcklist finns inte. Skulle se helgalet ut på en 6m långvägg mittpå. Jag köper dock lösningen. Det bästa hade såklart varit att bygga en ny vägg utanför den nuvarande så att murstocken inte har någon kontakt med väggen och så slipper man problemet. Bara ett surt jobb och tar plats från vardagsrummet. plus att dörröppningen skulle kännas väldigt tjock av sig. Det
5 svar · 2,8k läst
J
jkarlberg: Kör med vanligt sandspackel eller ardex gipsspackel som jag späder med vatten tills en gräddfils konsistens, fyller försänkningen med spackel och drar dit remsan, drar en tunn spackling över. Har inte varit några problem än så länge..
8 svar · 7,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Silkatfärg använde jag på min slammade spis i ett tidigare hus....den är i en ljusgrå nyans men det var lätt att det blev flammigt.....tydligen så blir det lättare flammigt ju mörkare nyans....
1 svar · 1,8k läst
D
Drumlinbosse: OK, tack för det svaret! I och med att det är en hyresfastighet inne i stan och jag mest troligt inte kommer att hyra så länge så så handlar det nog om att göra det relativt schysst under en tid. Men då vet jag ! Tack!
2 svar · 877 läst
F
Fredde82: Hej Jag har spacklat över där pappen har släppt. Jag undrar om det är okej att måla rätt på detta så vidare allt är slätt? det kommer inte synas igenom färgen dessa märkena va? [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
K
Klicka: Jag tryckte i akrylfogmassa och det blev bra efter målning :-) Men sen igår såg jag på youtube hur man kanske borde ha gjort. http://www.youtube.com/watch?v=Ga_u-clPg2I Han på youtube drog loss den gamla pappersremsan i fogen och sen lade i ny remsa med spackel. Någon här som gjort så?
2 svar · 2,6k läst
O
Orgma: Tack för tipset. Ska kolla;)
2 svar · 6,4k läst
·
A
AndersS: [citat] Nej, inte nu längre sedan jag upptäckt hur mycket jag överarbetat tidigare så jag tillämpar "bra kvalite", inte alltid bästa möjliga :D
27 svar · 12,5k läst
N
nemlan: R2:an är kanon. Just att den är reflexfri borde passa utmärkt i det större, ljusare takutrymmet du får med en öppen planlösning.
5 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.