Tja.

n2F4ZLU.jpg

Kan man åtgärdar detta?
till vänster omsprickan är det en murstock och till höger är det gips. kommer troligen från sättningar eller temperaturer som orsakat den. Ska ha kvar tapeten så att göra om från grunden sitter rätt långt inne. Tror inte detta räcker med att bara måla över. Sprickan är lite värre uppe vid tak.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Tja.

[bild]

Kan man åtgärdar detta?
till vänster omsprickan är det en murstock och till höger är det gips. kommer troligen från sättningar eller temperaturer som orsakat den. Ska ha kvar tapeten så att göra om från grunden sitter rätt långt inne. Tror inte detta räcker med att bara måla över. Sprickan är lite värre uppe vid tak.
Gipsbruk eller liknande som du spacklar ut sprickan med

Den kommer tillbaks, skarv mellan trä och murstock går inte att få till bra.

Täcklist?

Sprickan kommer tillbaka garanterat om du bara målar över.

Kanske att det funkar om du tar bort lite material, fyller med latexfog.

Att sätta en täcklist finns inte. Skulle se helgalet ut på en 6m långvägg mittpå. Jag köper dock lösningen.
Det bästa hade såklart varit att bygga en ny vägg utanför den nuvarande så att murstocken inte har någon kontakt med väggen och så slipper man problemet. Bara ett surt jobb och tar plats från vardagsrummet. plus att dörröppningen skulle kännas väldigt tjock av sig.

Det sura är att jag vill helst inte förstöra tapeten mer än vad som är och göra om är ett rätt stort arbete.
Frågan är bara om det kanske finns någon vit färg som tål att flexa lite eller om sprickan kommer tillbaka direkt vid första vedeldningen? Iofs har jag inte direkt stört mig på sprickan under alla år jag vetat om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.