Hej!
Vi har ett 70talshus med hemska väggar på övervåningen, någon slags vävtapet från 70talet, om man är snäll kan man kalla det strukturtapet. Den är eländing att ta bort, sitter som berget, så jag tänkte rolla alltsammans vitt med högglans 20. Har liknande färg på gipstak och väggar på bottenvåningen.

Min fråga: kan jag använda samma färg till taket? Blir det hemskt fult om jag skiter i att spackla utan bara målar över små spikhål från tavlor? Tänker att färgen kanske tar upp det mesta?

Jag har en liknande vägg i hallen nere, men den har förra ägaren målat vit så den är ju bara att måla över med samma färg?

Tar tacksamt emot tips och förslag.'

Mvh Linda

tyvärr så döljer inte färg skavanker.
Måla 1gång och se hur det ser ut och om du är nöjd.

Men hål och dylikt kommer synas.

Spikhålen kommer snarare att framhävas när du målar. Gå till apoteket och köp en medicinspruta, fyll den med spackel och spruta försiktigt in i hålen. Du kan nämligen inte spackla på vanligt vis på vävtapeten, då blir det ju stora, släta fläckar som syns ännu tydligare. Detta måste du göra INNAN du målar första gången för att det ska synas minimalt.

Jag tycker inte du ska ha samma färg till taket, ett högblankt tak är ganska irriterande, där vill man istället ha en mycket matt yta anser jag. På grund av strukturen i tapeten kommer samma glans i taket att upplevas mycket blankare än väggen.

Måla vävtapet kan väl vara de värsta jag gjort.. Suger åt sig allt den kan och jag har målat 8 gånger och de lyser fortfarande igenom. Dom varnade mig på färgbutiken men jag var envis :) väggen envisare så snart åker skiten ner!

Man spärrar med en oljegrund först, annars blir det bara skit.

Har vävtapeten spruckit än?

Skruva på renoveringsgips så är problemet borta för alltid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.