Jaha, då tyckte vi att vi hade spacklat och slipat jättebra, men efter att vi målat (tyvärr 2 gånger redan) så är jag inte alls nöjd med underarbetet, det är skruvhål som inte är bra spacklade, det är stora "repor" i spacklet som inte är snygga, vissa skarvar är fortfarande sänkta osv...
På vissa ställen har det runnit målarfärg och samlats till små "bölder" mitt på väggen (tänk slarvigt målat)

MEN, det är inte problem överallt, det är bara vissa partier / skarvar som behöver åtgärdas.

Frågan är väl bara hur?
Kan jag spackla direkt på färgen eller bör jag slipa ner färgen först?
hur får jag bort färgsamlingarna? slipa och måla igen`?
 
Börja med att skära bort allt som buktar ut. Använd en vanlig billig bladkniv och tryck ut hela bladet och liksom "raka" väggen. Slipa sen ner färgen lite (rugga upp den) där du behöver spackla och spackla på två tunna lager och slipa sen slätt och måla på.
Har du tur och ljuset inte ligger på väggen räcker det med att måla fläckvis där du behövt fixa till...
 
Du kan spackla direkt på färgen.
Jag skulle spackla upp hela väggen med ett tunt skikt, sedan slipa och måla.

Spacklar du enbart på de ställen du missat, och sedan målar, blir det strukturskillnader som ser ut som sheit.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
tack o bock för snabba svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.