Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: [citat] Framför allt så är det orange pigment som har asig täckförmåga. Har målat orange mönster på svart bakgrund och det tog ett tag, om man säger så. Synd att butiken inte noterade täckförmågan på kulören första gången - då hade du kanske fått med dig grund på en gång och sluppit åka tillbaka!
cecar33: Det var roligt att det blev bra, jo kant i kant när du har de raka fabriks skurna kanterna men om du skarvar bitar som du klippt så överlappar man och skär.
Sophie: Det dröjde visst lite men jag har svarat dig på den här frågan på vår blogg nu. Där finns både hur man gör och vilka pigment vi använt. :-) När man använder fernissa heter det att man just fernissar golvet. Att lacka innebär att man använder en helt annan sorts golvbehandling så det är inte det du ska göra.
Xlntjone: Hade nog inte brytt mig så mycket vad dörrtillverkaren vill utan hur tapettillverkaren vill ha det. Är det non woven tapet eller vad? Slipa lite nätt på dörren så limmet får fäste sen sätt tapeten direkt utan att låta det torka (om det är non woventapet).
KnockOnWood: Pröva med T-sprit! Jag kan tänka mig att det fungerar bra :)
nombz: Jag har nu testat med golvfärgen (Nordsjö epolan v epoxi) och det funkar. Verkar som det härdar lite långsamt (vet inte hur firt det skall gå) men det är nog för jag fulmixat i lite svart tillsats för att få rätt färg. Men det smälter inte i alla fall!
Anna1984: Ang fenomenet med sprickbildningar. Har googlat en hel del på detta och sett i enstaka fall att vissa (som har osb bakom) sätter lim, liknande PL400 på baksidan av gipset innan som skruvar upp det. Tror ni detta förhindrar sprickbildningar?
b0hlin: Det finns ett flertal olika sidor på nätet där du kan ta en bild av dit hus och sedan färgsätta det i olika kulörer för att se om just den färgsättning du har tänkt dig skulle passa. Testa tex, http://colouradvisor.jotun.com/countrys/se/
MathiasS: Remsan kan alltid limmas direkt på gipsen men man brukar grovfylla springan först så man inte får håligheter. Tapetklister är fel, våtrumstapetklister är rätt.
Xlntjone: [citat] Beror ju på hårt du trycker med kniven. Vill du vara hundra säker kan du använda en penna istället för kniv och sen klippa längs strecket. Tror dock att det är lättare med vass kniv och förr skära 2 ggr istället för att trycka för kung och fosterland 😜
Xlntjone: Du har ingen bit som går att ta med till den lokala färghandlaren så du kan mäta av kulören?
ullberg: [citat] Jag håller med, har stående panel modell större (22x200) på innerväggarna i huset. Dessa är sprutmålade med vanlig väggfärg glans 7 (i mitt fall Nordsjö eller Alcro men det gör nog liten skillnad). Ser ut som om de är målade med snickerifärg, min granne frågade vilken jag använt när han skulle måla sin panel, det tog ett tag innan jag övertygat honom att det faktiskt
raveper: Jag vet att det var en gammal tråd men jag skrev samma i den nya.. :)
13th Marine: Ett tips med label off, testa på ett ställe som inte syns, jag har varit med om att det löser upp plast, så då kanske det kan också lösa upp lack. Även om man ska måla om så slipper man att slipa så mycket om det räcker med att rugga upp ytan.
camelspin: Tja Varför inte prova spackla en vägg, om det känns för svårt, jobbigt eller dammar för mycket så tag då easycover på resten. Just på väv tycker jag e-c blir riktigt bra. Mycket lim skall det vara, och det skall vara ett tjockt lim, typ våtrumslim. Man påför så mycket med rollern att man inte ser strukturen i princip, och rollern börjar glida runt. Jag tycker det är enklest att
Mats.Hulten: Ett annat tips är att blanda till en liten burk med färg som matchar tapeten och drar ett penseldrag där skarvarna kommer att hamna innan du tapetserar. Glöm inte att låta det torka bara... :) Sen instämmer jag med Janos82. Arbeta lugnt och metodisk så kommer det inte att vara några problem. Tapeten krymper inte, utan det är bara problem om man inte har fått tapeten i lod. Lycka till! :)
Dsl: Armera skarvarna! Mikroliten döljer lite, men det kommer spricka utan armering och det kommer synas igenom! Framförallt om skivorna ändrar nivå lite i sprickan.
Emma Sofia: Intressant! Men vet inte om jag tror på att man ska tvätta möblerna ;)
Byggfia77: Jag säger som vectrex att du inte bör använda en utomhusfärg, kör med vanlig snickerigrund och sen stryk på en vanlig snickerifärg.
nemlan: i grovutrymmen skulle jag inte lägga några stålar eller tid på taket, möjligtvis väggar om det ska vara slittåligt. däremot skulle jag inte köra med budgetfärger / utan förbehandling på snyggytor.
Martin321: Låter konstigt att sätta väv tycker jag, varför inte en full nedskrapning och Bredspackla isåntfall. Alternativ t målare nummer ett förslag.
Frag: Jo kanske, Får kolla runt hos färghandlare häromkring också. Tänker att "för tät" risken bör vara försumbar då det handlar om 1,5 våd på var sida om ett fönster på ytterväggen och några små bitar över fönstret och kring elementet därunder. Bakom elementet låter vi bef. målning vara, svårt att komma åt och sätter upp ett elementdkydd om det senare känns som om något
Stefan N: Färgen är ju inga problem men strukturen blir det. Målarfilt döljer ju inte mycket.
plv: [citat] Hej och välkommen till forumet. En snabb googling gav: http://manekisparlblogg.blogspot.se/2008/12/teknik-oxidera-metall.html#.UsluG6U7GR8 Har ej testat själv, men värt ett försök. Kolla dock så de inte är lackade eller ytbehandlade för då lär inte det bli bra...
oceanis: Problemet med färgborttagning som Bums och kaustiksoda är ju att man måste skölja noga efteråt. Att spola väggarna med slang och slabba med kaustiksoda är värre än att slipa med betongslip kopplad till en bra stoftavskiljare. Har själv kört mycket med betongslipen och stoftavskiljaren och jag upplever inte det som värst problematiskt.