Skulle vilja göra en sista slutstrykning på lister som är färdigmålade. Har provat allt men ingen färg fäster. Något som har något bra tips

Låter konstigt. Jag har många gånger målat över färdigmålade lister på det viset för att slippa underarbete. Brukar köra med vanlig oljefärg. Tvätta med målartvätt. Sedan brukar jag ta jag en slipduk, typ scotch brite och matta ner ytan lite. Kanske överkurs om man frågar en målare men som son till en billackerare så känns det konstig att måla på en yta man inte mattat ner...

Konstigt ja verkligen. Min vill sätta upp färdigmålande lister typ taklist svanhals och sedan spackla igen spikhål och göra en sista slutmålning på plats.Då känns det inte så kul och enkelt att börja tvätta och slipa ner dessa lister. Har kollat med tre färgfirmor och alla säker att det inte finns någon enkel lösning. Slipa jag då kan hellre köpa omålande från början.

Ingen som har något enkelt tips verkar det som tex en grundfärg som fäster utan slipning.

Fast det är inte så besvärligt att tvätta och slipa. Det finns målartvättduk som är färdigindränkt i målartvätt som man inte behöver efterskölja. Dra en sådan över listerna. Skaffa sedan scotch brite slipduk, det är inget slippapper utan en duk, typ 5-10 mm tjock. Går jättesnabbt att gå över listerna med då den kommer åt ända ner i dalarna på listens profil. Den slipar inte sönder topparna. Och i princip inget slipdamm heller.
Hela den proceduren för ett rum tar inte mer än en kvart!

Annars när det gäller taklist tycker jag att det absolut snyggaste är att måla in den med taket. Dvs måla takfärg ända ner på listen. Om man har släta vita tak det vill säga.

Tack för tipset, ska testa detta. När det gäller taklisterna så håller jag helt med.

Har nu testat fullt ut. Tvättat på lite slipning och det fungerade inte på lister köpta hos Beijer men gick på på salningar köpta på cheapy . Helt klart så är det olika lacker. Blir omålade för mej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.