Krillew
Krillew: Ja jag använde International Schooner till golvet på övervåningen (7st 2,5l burkar) . Ja man skall nog köra med båtfärg. Skall kolla dom färger du länkar till thomasx. Jag hade en träfolka förut och då var det international jag körde med. Oldboy är det nån specifik linoljefärg du menar?
19 svar · 4,7k läst
Bloink
Bloink: Jag brukar spä ut det med vatten innan jag rollar. Och det har i alla fall fyllt sin funktion :)
1 svar · 8,4k läst
johel572
johel572: Ja det syns hur bra som helst. "Dropparna" är ju lite tjockare åt ena håller så rolla alltid åt samma håll. Eller efterdra åt samma håll. Det är ju varken jobbigt eller svårt men slutresultatet blir så mycket bättre.
6 svar · 5,1k läst
L
lt1cobra: De menar nog färger av typ falurödfärg. De har partiklar i färgen som sliter ut kolv/cylinder tätheten i förtid som jag förstår det. Kallas det 'slamfärg' kanske?
24 svar · 23,1k läst
·
H
House3: Prova galltvål. Vet inte om det fungerar på linolja men brukar funka på det mesta.
16 svar · 14,1k läst
Östlund
Östlund: Skippa gipsplank, då det endast används för att slippa spackla gipsskravarna. Se bara till att kortla ordentligt mellan glespanelen vid kortskarvarna på gipsen. Förslagsvis med spill från glespanelen eller ännu bättre plyfaspill. Och skruva hela taket tätt. Jag brukar skruva cc 100mm i skarvarna.
7 svar · 5,7k läst
Nimajneb
Nimajneb: Här ges tips om färg och förberedelser.http://www.viivilla.se/experter/Malning/mala-klinkergolv-11150
7 svar · 30,9k läst
K
KungAnka: Jo, såg på Ottosons hemsida att det fanns nån i Höganäs. Men det är som sagt en bit att åka. Sikativ i vanlig färgaffär, nja knappast.
3 svar · 3,4k läst
LillaHon
LillaHon: [citat] Skrev naturligtvis fel på lila och vita - dessa ifåns.. :) Det blir näst intill heltäckande, men för att slippa kvistlacka blir det lasering med mkt pigment.
3 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Ingen riktig målare kommer sätta renoveringstapet, bredspackling och helst microlit sen så blir det bra.
5 svar · 1,8k läst
Elkludde
Elkludde: Byggmax inomhus väggfärg är inte bra, däremot är deras utomhusfärg bra när det gäller Alpina,men nu har dom väl bytat leverantör till ett annat märke
16 svar · 11,8k läst
·
trattalask
trattalask: Jo, vid 23°C och 50% RF. Stämmer nog ganska bra på ett par procent upp ner med min målarhörna i källaren. Tänkte först måla ute i garaget men jag orkade inte värma upp med fläkt och grejer. Byggde upp en målarhörna i pannrummet istället.
4 svar · 45,4k läst
Stefan N
Stefan N: Vanlig väggfärg är ju så fel färgval man kan ha i stort sett. Nån lackfärg är ju ett måste.
6 svar · 8,0k läst
Peter2400
Peter2400: Men jag skulle undvika att måla med Beckers speciellt i en källare. Dom har ingen helt vit färg enligt en av deras säljare, det var 5 år sen jag fick höra det så jag vet inte om det gäller än! Deras färger var då S0500-n och det äter mycket ljus och ser lite tråkigare ut. Jag använder Nordsjö Sadolin istället som visade sig vara helt vit, längst in på väggen är det målat med
12 svar · 7,9k läst
·
R
Ripper500: börjar ordna upp sig nu. Efter flertalet julbord och hemska baksmällor så börjar rummet ta form. Blankheten i taket upplevs inte på samma sätt längre med starka färger på väggar. [bild] Barnen hjälper till med att slänga ut alla bits till skruvdragaren. Slå lite med hammare där och där! :(
11 svar · 7,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, det blir ju "shabby chic" helt gratis. Barna måste bli nöjda :)
2 svar · 1,9k läst
M
Mell: Jag hade en sån från jula. Hoppade sönder den, det kändes skönt. Fungerade inte bra, limmade inte hela våder och som föregående postare skrev så fick man fylla vansinnigt med lim innan den ens började försöka lägga på limmet.
7 svar · 8,9k läst
H
Henke_t55: Hej. Jag har furutak i mitt hus o söker en spruta att spruta vit bets med. Finns ju snygga paneler att köpa, där träfärgen "lyser igenom lite. Hade även tänkt mej att spruta väggar. Så de krävs ju att de blir ganska stor spridning på sprutan. Annars tar de ju en evighet att spruta taken/väggar i ett hus. Att de dammar är inte så jätte stort problem, då nästan alla ytor i huset
75 svar · 151,1k läst
·
G
Glenno83: Tejpa ränderna, därefter målar du först vitt på väggen och lite in på tejpen. Låt det torka och måla sedan med den andra färgen. På så vis "låser" det vita du målade så ingen grå färg sugs in under tejpen och du får helt raka kanter. Blir väldigt bra.
10 svar · 6,0k läst
C
Carranor: Vi är inte riktigt färdiga ännu. Det saknas 1 strykning men man kan se på ett ungefär på före och efter bilderna. Vi är rätt nöjda med resultatet. Rummet upplevs ljusare och större:)
6 svar · 18,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Det kan bli bra med det också men det brinner väldigt fort och ska blandas tjockare så det är mycket svårare att få bra. Det är heller inte avsett att "glätta" på samma sätt som Gypsum...
9 svar · 7,4k läst
·
Guldstrand
Guldstrand: Vi valde att tapetsera en fondvägg istället. :D
3 svar · 1,7k läst
F
frykh: Nu står en hink s 0500-n i mitt kök, som väntar på att hamna på väggarna.Tack för hjälpen///Lasse
4 svar · 3,6k läst
A
andersmc: [citat] När man i vanliga fall pratar om takgips menar man en annan typ av skiva: http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212 Den är fasad runt om och avsedd att monteras med synliga skarvar. Den ska inte remsas eller spacklas.
8 svar · 3,5k läst
K
Kabex: Jag ska måla om i vårt gamla halvkaklade badrum från 1967 i en bostadsrätt. Golvet är kaklat och väggarna är kaklade upp till midjehöjd. Väggen ovanför kaklet samt taket är målad i någon slags okänd färgtyp. När jag började tvätta väggar och tak med målartvätt och T-röd så färgade vägg- och takfärgen av sig och trasan/svampen blev vit. Kan detta betyda att tak och
0 svar · 3,4k läst
B
bäckåbölja: Undrar om kryptonit skulle bita på den? Ett lager borta. [bild] Underliggande färg [bild]
7 svar · 1,9k läst
·
C
Cillster: Tusen tack!! :)
6 svar · 22,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Och eftersom dom bara är 60cm breda så blir det hela taket isåfall. Jag skulle överväga att gipsa om taket om du vill ha det riktigt bra.
10 svar · 5,1k läst
K
Klicka: Tackar. Verkar vara Kalcinerad gips
2 svar · 35,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.