C
Carolin: Allbäck menade att det finns lutkristaller i golvet som missfärgar färgen i gult. Linoljefärgen klarar inte högt pH som såpa eller lut så det måste neutraliseras först . Man ska kunna tvätta med linsåpa men det kanske är skillnad från annan såpa.
28 svar · 14,0k läst
Locke
Locke: Ja, precis. Gå in på det lokala plåtslageriet. De har ju vanlig bleckplåt tror jag de kallart. Finns en massa olika standardkulörer den duger ju både till att skydda mot snösmält och svetsloppor men själv hade jag nog satt borstad rostfri stålplåt typ 0,5 mm. Inte säkert att dom har det på hyllan men om du räknar lite smart med bredderna så att du kommer undan med hela plåtar så
4 svar · 8,4k läst
Östlund
Östlund: Nu väcker jag en gammal tråd till liv.. Bauhaus säljer nu ut 10 litersburkar med Jotun Jataplast. Både tak och väggfärg för 325kr Någon som har provat denna färg?
5 svar · 9,0k läst
R
Robema: När vi för ett tag sedan började planera att måla om den gamla Contura kaminen sökte jag överallt efter information och tips om detta, det verkar inte vara någon som skrivit om ämnet någonstans så jag tänkte dela med mig av erfarenheterna nu. Den gamla Contura 350 kaminen från tidigt 90-tal har ett plåthölje som var målat med en vit färg, med tiden har den blivit ganska
5 svar · 32,9k läst
prototypen
prototypen: Många målerier torkar färg i värme, så lacka nu och elda lite försiktigt. Dessutom har sprayburksfärg så flyktiga lösningsmedel så de är nästan torra innan färgen landat på elementet. Typ. Protte
5 svar · 6,5k läst
anthill
anthill: Måla väggarna ljusgrå. Kommer kontrastera snyggt mot de (gul)vita snickerierna samt trämöbler. Grått sägs ju vara det nya vita när det gäller inredning.
13 svar · 12,2k läst
A
antohagg: Teorin jag hade var att vattnet i den vattenburna færgen løste upp spacklet under och på så sætt skapade bubblor. Gjenom att måla med oljebaserad færg lyckades jag undgå detta problem. Anvænde mig av Nordsjøs oljebaserade hæftgrund. Blev hur bra som helst. Nu skal jag rugga upp ytan och måla med Nordsjøs Light and space. :D /Anton
9 svar · 16,1k läst
·
K
SBH: väven klarar av dölja dem. väven är ganska hård och tjock
5 svar · 6,2k läst
M
Monkan86: Hej Henri, precis som du har nu jag problem med tapetsering av Midbecs vinyltapeter. Jag undrar hur de blev efter andra tapetseringen? Har du bilder på nya skarvar? Vi ska i veckan ta kontakt med vår återförsäljare då jag i förra veckan pratade med Midbec å de ska inte vara så här! I vårt fall sväller tapeten upp på vissa ställen å krymper på andra! Tacksam för svar! Med vänlig
10 svar · 10,2k läst
K
Kurtivan: Kör latexfog över den hackiga rand med tapet som finns kvar bakom listen.
6 svar · 6,7k läst
·
N
Norrlandskusten: [citat] Om du vill vara säker kan du ju alltid köpa en extra hink för nån 10:a (mina hinkar är alltid skitiga...) och blanda två burkar i. Häll tillbaka i burkarna och vips! Två nyansmatchade 4-litersburkar.
4 svar · 2,1k läst
C
chillichi: En liten uppdatering: Nu är väggarna grundmålade. Vi körde inte på att grunda med billig färg som en del tipsat om. Istället körde vi med en riktig grund, vi köpte Hornachs egen djupgrund som vi upplevde som väldigt bra, och extremt dryg på underlaget (bredspacklad lättbetong / bredspacklad gips).
7 svar · 14,2k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, där målar man.
8 svar · 20,0k läst
O
Octavianus: jag inser att det inte kommer att bli snyggt när jag läser era svar. Kommer bli halvdant med vissa släpp, och att det färgmässigt inte kommer att stämma överens iaf. Vad tror ni om att man köper massonit, som man spikar fast, med baksidan utåt direkt mot skåpet, sen på med tunna lockläckter för syns skull. Problemet är att det inte får bygga för mkt då, det inte kommer gå att
5 svar · 5,0k läst
HandySmurf
HandySmurf: http://www.blastring.se/ Pulverlackar. Bra men inte så billigt. Har dock inte lämnat just element till dem men annat.
1 svar · 1,7k läst
MB77
MB77: Det låter som att det bara blir mellanstruket för 50000kr... I och med att de säger att det ska målas inom 3år igen. Är så fallet är det riktigt riktigt dyrt!
5 svar · 2,2k läst
ullberg
ullberg: Man får definitivt overspray med min W 867, och jag skulle försöka undvika att måla med så lite täckning som de har i klippet. Med det sagt tycker jag ändå att den är ganska bra på att kontrollera färgdimman, som jag förstått det betydligt bättre än en "vanlig" tryckluftsdriven spruta. Precis som Kilensnickare säger så är det när man går ut över en kant som det (föga
3 svar · 3,5k läst
F
FilipS: Hej alla kunniga och hjälpsamma! För att göra en lång historia kort köpte jag och min flickvän nyligen vår första gemensamma bostadsrätt. Taket var sänkt med fula plattor, när vi tog bort dessa visade det sig att man skruvat fast reglar med rejält många skruvar. Det satt även övermålad limfärg i taket som börjat flagna osv. Efter hjälp av snälla människor här (läs mer på
0 svar · 1,7k läst
·
tharnstrom77
tharnstrom77: Där vi har satt så är de ganska enkla att dra ned, prova det och sätt upp en ny kanske?
2 svar · 3,1k läst
S
sblixten: Om du nu inte kan leva med dessa så spackla. Några små insjunkningar borde vara gjort på under en timme, om du inte menar hundratals. Så länge det handlar om insjunkningar så är det bara att dra bort så mycket spackel som möjligt och jag tror inte ens du behöver slipa efteråt.
3 svar · 15,3k läst
P-plats
P-plats: Jag tänkte mig en slipskål till min 230mm vinkelslip men det verkar inte finnas utsugskåpor till dom stora vinkelsliparna...
4 svar · 3,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men det finns "sand" man blandar i färgen. (Struktursand?)
2 svar · 2,2k läst
E
EndZone: Det borde gå att måla över, men å andra sidan ska det ju inte gå att blöta fingret och därigenom få bort all färg, inte om den torkat som den ska, eller är av normal väggfärgssort. Jag är definitivt ingen målare, men jag tror säkert att du kan måla över. Välkommen i klubben för övrigt, jag föll också för billighetslockelsen när jag målade mitt första tak för många år
3 svar · 3,2k läst
RoyMunson
RoyMunson: Nu har det gått en vecka sedan jag målade taket så nu har orken kommit tillbaka. Jag får väl dra om taket en gång till dådå :)
3 svar · 5,3k läst
Värmdöbo
Värmdöbo: Tack för er åsikt! har hittat fler skavanker och skador. förbesiktning nästa vecka. Då tar vi upp det och kan visa direkt!
6 svar · 2,2k läst
N
nemlan: Skicka gärna upp en bild på resultatet!
14 svar · 32,4k läst
·
N
nemlan: Det är nog helt enkelt färgvalet som spökar. Fristående mineralisk yta är ett typexempel på vad silikatfärg bör användas till. Det kan även vara putsen som är blöt eller plasten som orsakar en dålig fuktvandring, men på sikt hade nog vilken filmbildande färg som helst släppt på den ytan.
8 svar · 4,7k läst
MickeK80
MickeK80: [citat] Tack o bock! :)
5 svar · 1,7k läst
F
Freddy_kruger: Våtrumslim ska det va till pappremsan om man inte sätter den i spackel!
16 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.