Brukar ni spackla in pappersremsor med pulverspackel som blandas i vatten?

Läste att pulverspackel blir hårdare än vanlig färdigblandad spackel när det härdar och att det inte sjunker in och bildar sprickor i spacklet. Och på så sätt blir skarven hårdare och klarar sig bättre mot sprickbildning.

Nej, jag brukar limma med våtrumstapetklister och sedan spackla med vanligt spackel. Verkar funka utmärkt.

Klicka skrev:
Brukar ni spackla in pappersremsor med pulverspackel som blandas i vatten?

Läste att pulverspackel blir hårdare än vanlig färdigblandad spackel när det härdar och att det inte sjunker in och bildar sprickor i spacklet. Och på så sätt blir skarven hårdare och klarar sig bättre mot sprickbildning.
Ja, jag upplever det som oerhört starkt. Vi har använt gipsputs på ca 200 m2 väggyta, och i alla skarvar sitter "blandspackel" och pappersremsa. Gipsputsen i sig är ganska lätt å få sprickor i, så det gäller att underarbetet är stabilt. Jag "fuskade" på ett ställe eftersom pappersremsan tog slut och där blev det en spricka direkt. Övrig väggyta är perfekt (faktiskt även vägghörn).

Jag har använt billigt trälim för utomhusbruk,det funkar bra och är mycket smidigare än spackel. Och det finns i lämpligt stora förpackningar.

Mikael_L
Stefan N skrev:
Detta är det bästa.
[länk]
Det där ser bra ut.

Det ska jag testa när jag bygger nästa hus. :D

• Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Detta är det bästa.
[länk]
Tack för det tipset!

Kör med vanligt sandspackel eller ardex gipsspackel som jag späder med vatten tills en gräddfils konsistens, fyller försänkningen med spackel och drar dit remsan, drar en tunn spackling över.

Har inte varit några problem än så länge..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.