hur kör du med sprutan? har ingen vetenskaplig källa för detta, men jag har förstått att HVLP har en rätt tight sprutbild som kräver att du håller sprutan vinkelrätt mot, och på samma avstånd från, ytan hela tiden. kör du i vinklar, kors och tvärs, så "skär" du in i ytan och lägger på för mycket på ett ställe = rinningar.

gå på snabbt och tunt; eftersom färgen är rätt utspädd så bör du behöva lägga på minst ett extra lager för att komma upp i samma tjocklek som ett vanligt färgskikt, inte allt på en gång.

Ny uppdatering igen:

Börjar bli som en dagbok detta, eller en liten blogg? Nån som vill följa haha?

Ny dag, nya problem... Jag började dagen med att våtslipa möbeln med 600 kornspapper. Då kunde jag släta ut apelsinskalsytorna och även få bort rinnmärken (det värsta iaf). Nöjd så länge, men sen är det dags för slutmålning. Körde Flügger vattenbaserad lackfärg 50 glans. Provade redan igår att späda färgen (till 53 sek blev det då) och sprutade på en träskiva som test. Såg helt ok ut.

Idag blandade jag färgen till 60 sek med lite t-röd i för att bryta ytspänning. Såg bra ut och täckte fint när jag började spruta men sen tittade jag tillbaka lite och färgen spricker upp så det ser ut som ådror av det jag målat. Får avbryta och tvätta bort det jag målat. Har sett det här förut med samma färg fast 90 glans när jag målade med pensel outspätt. Då kunde jag "gömma" fenomenet genom att måla flera gånger men nu vill jag ha perfekt yta så det går nog inte. Och ja; jag har gjort mitt mest noggranna underarbete någonsin och grundfärgen sitter ju fint (också vattenbaserad).

Provade återigen att blanda till ny färg utan t-röd, till 50-60 sekunder. Blev samma sak, blandade i nån droppe t-röd igen, samma sak. Ytan blir som Sylvester Stallones armar ungefär. Har läst nån stans om nån annan som försökt sprutmåla Flüggerfärg och fått som jag förstått samma problem som jag fick nu. Synd när det först såg ut att bli så himla fint. Färgen slätade verkligen ut sig framför ögonen på mig under tiden jag sprutade.

Är det så enkelt att Flügger gör sunkig färg? Skickade med min flickvän en lapp så jag får Yunikfärg i stället. Tillverkas på samma ställe som Flügger men tror de har andra recept.

Svar till nemlan: Jo, jag har tittat på endel youtubefilmer hur de sprutmålar så jag vet ju hur jag ska göra. Men jag har ju ingen vana än, så jag målar säkert inte helt enhetligt ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.