Färg, Måla & Tapetsera
Stefan N: Kan du riva ner tapeten så har du nog kört fel lim, för annars sitter det så in i h***e.
JanneL: Jag tvättade aldrig taket utan skrapade bara rent det från spackel. Sedan målade jag råbetongen med oljefärg, utblandad med 10 % lacknafta, enl. färghandlarens rekommendation. Därefter rollade jag på takfärgen. Ett annat tak som var limstruket tvättade jag rent, målning på samma sätt i övrigt.
Bezt: Använde deras väggfärg i en klädkammare och den var rätt kass. Täckte dåligt och kritar nu efteråt. Men putsfärgen vet jag inte men jag håller mig undan det märket.
Tegelhus-67: Tack för bra svar! Jag var på Bauhaus igår för att kolla på verktyg och tillbehör, men det finns ju så mycket att välja mellan så man blir helt snurrig. Svårt att veta vad som är prisvärt. Det slutade med att jag gick tomhänt från affären. Ska gå till målaraffär idag och peppra med frågor. Jag vet inte hur djupa sprickorna i väggarna är, men de är väldigt smala, så de
mångstekta: Låter som ett bra pris men garantier kan du tyvärr glömma när du börjat själv... känns han seriös sku jag inte vara orolig!
Oldboy: Jag hade också brunbetsade dörrkarmar. Jag bara målade rakt på med riktig oljefärg. Det funkar. Dock är det bra om du slipar dem trärena, för det är lätt hänt att färgen slits på kanterna och då tittar den bruna betsen fram vilket inte är så snyggt. Att slipa, om än inte nödvändigtvis trärent, gör också att färgen sitter bättre, särskilt om det inte är så länge sedan
Charlie2: Med järnvitriol får du en helt annan ytfinish som dessutom mörknar med tid. Personligen tycker jag järnvitriol passar bättre på fjällstugor, kolla verkligen upp järnvitriolfasader som är några år...inte alla är snygga.
vectrex: Det går ju faktiskt att båda grundmåla och stryka första lagret färdigfärg innan man spikar upp panelen. Blir bättre resultat också. Jag skall börja med detta i nästa vecka på min friggebod!
ullberg: * Vanliga spackel, typ lätthand sjunker. * Cementbaserade produkter, typ husfix, sjunker inte men är väldigt svåra att efterbearbeta (slipa), och ofta rätt dyra per volymenhet * gipsbaserade produkter, typ gypsum, och jag tror även a828 även om jag är lite dålig på ardex sortiment, sjunker inte och går att efterbearbeta (inte lika lätt som lätthand dock). Inte gratis men bättre
roland53: Det går att använda MEN; - Om du bor i hyresrätt kan du bli skadeståndsskyldig om hyresvärden kommer på att du använt detta lim. Förr eller senare måste tapeten ner och då är det MYCKET svårare att plocka ner = arbetstid = dyrt - Om du bor i BRF. Ditt eget problem när det behöver plockas ner men arbetsintensivt. :( (Ja, man kan tapetsera flera lager tapet ovanpå men inte hur många
Chansey: Tack för tipset Fredrik!
nemlan: Du ska helst inte stå och tvätta med lacknafta under graviditeten. Barnet är väl skyddat och det ska mycket till för att ta skada, men framförallt för dig själv kommer det att vara obehagligt. Be om hjälp av någon bekant och vädra ordentligt under arbetet.
nemlan: På designerwear.co.uk - högupplöst foto i 4 våder. föreslår att du mailar dem och frågar om den är mönsterpassad.
nemlan: Ajdå. Ja det bästa jag kan tänka mig i det fallet är att tvätta det feloljade virket rejält och sen lägga på en tjock sväng med trägrundfärg som "offerskikt" till våren. Skulle skippa toppmålningen eftersom det finns risk att det flagar av. Till nästa målningssäsong så kommer du att behöva tvätta och grunda ytterligare en sväng.
MMR: Vi har målat vår trappa med Hagmans golvfärg, valde att inte lägga i halkskydd alls. Trappan upplevs inte alls som hal och fyraåringen springer utan problem upp och ner i den. Målade flödigt med en fin filtroller som gav en viss minimal struktur i ytan
eriobe: [citat] Jag tänker att man kan spackla på den vägg som ska tapetseras utan att kladda på de andra väggarna
gafsan: Jag använder alltid såpa till mina linoljepenslar, även om de inte ska användas på ett halvår. Glöm inte att fylla på såpa vartefter eller en skvätt vatten. Dra ur penseln med en sickel innan du ska måla igen.
cecar33: Vet inte om det var fel det jag skrev tidigare men här kommer en förklaring så god som någon annan. Men alternativet med mjöl är nog inget alternativ tvärt om. Gör man som man ska, så blir det bra. Måla om med rätt färg I den här artikeln om att måla om med rätt färg får du veta mer om: 1. Krav och val av rätt färg. 2. Vattenlösliga färger. 3. Olika färgtyper. 4. Färger med
richieroyale: Jag tvättade med målartvätt efter att jag slipat trappan. Tog rikligt och väntade med att måla tills jag var säker på att det torrt. Men det är klart, kan ju ha missat eller inte slipat ordentligt ändå
nemlan: Färgborttagningsmedel fungerar på lackfärgen. Lägg en plastfolie över medan den verkar och sickla / skrapa bort färgskikten. Frågan är om den kanske lyfter laminaten också om det är tunt målat. Plastmattan har antagligen sugit in rostfläckarna och då går det såvitt jag vet inte att få bort dem. Hade det bara varit på ytan så skulle det gå att skura bort. Googla husmorstips?
hoppah: Gör det som känns bäst, nu har du fått en del olika svar så kör på det som verkar mest vettigt för dig. Skulle dock vara kul om du vågade prova att köra fluggers fog och inte måla över den, jag kan garantera att du kommer förvånas över denna briljanta(nästan deras enda vettiga) produkt. Du slipper också ditt sparningsbekymmer! :thumbup:
Stefan N: http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Vaggar/Matta-Vaggar/Tackfarg/
hantverkare1: [citat] Låter ju bra! Vad betyder spritmåla? Google hjälpte inte. Eller menade du sprutmåla?
Granito: Det beror ju lite på hur lång tid det är till nästa tillfälle. Är det ett dygn eller mer brukar jag plocka isär och göra ordentligt rent. Det borde ju stå i instruktionsboken annars ;)
hantverkare1: Brukar gå att låna en sån "kamera" som mäter färkod på färgaffären
katten12: [citat] Ja iaf med den ångare jag har kört =) Om du är nyfiken på hur resultatet ser ut finns mina väggar att beskåda i tråden "Det lilla röda huset.." under socialt och projekt