Vårt "nya" hus är byggt 1927 (nedan är ett skisser på hur det såg ut ursprungligen- idag är ett par fönster ändrade men ni förstår ändå vilken stil det är hoppas jag). Det är i dag målat i en gråbeige nyans med knutar etc i vitt och sedan är allt plåtarbete i brunt. När det är dags att måla om så vill vi nog ha ett annat färgval och det är här jag skulle vilja ha hjälp- vad tror ni skulle passa?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Kolla med statsarkitekten i din kommun. Det kanske finns någon färgskala som är autentisk. Synd att förstöra huset med "fel färg".
Huset var ursprungligen gult med gröna knutar etc men det känns inte "rätt" för oss. Ser man sedan till området så finns det hus i regnbågens alla färger.Johan Gunverth skrev:
Jag väcker till liv i denna gamla tråd då tanken är att huset snart skall målas om. Fönster, knutar etc kommer att förbli vita och vi är inne på någon grå nyans till fasaden, Vi har hemma färgprover på dels helt neutrala grå nyanser och dels på någon som drar lite åt gult. Är det någon som har tips på en fin nyans så skulle jag vara väldigt tacksam.
Nästa "problem" är all plåt... Vi är inne på att plåten på taket (skorsten etc) skall bli röd eftersom vi har ett rött tak i tegel. Frågan är hur man skall tänka vad gäller hängrännor, stuprör och vindskiveplåten? Alternativen som jag ser det är vitt eller "silver".
Nästa "problem" är all plåt... Vi är inne på att plåten på taket (skorsten etc) skall bli röd eftersom vi har ett rött tak i tegel. Frågan är hur man skall tänka vad gäller hängrännor, stuprör och vindskiveplåten? Alternativen som jag ser det är vitt eller "silver".
Klicka här för att svara