Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nyans cover på strukturtapet *bild* - kommer det funka? limtyp?

1. E
    Medlem · 3 inlägg

Elin Alexandra Karlsson

Medlem
    Hej!

Första inläggert här på byggahus :).

Har ett rum med strukturtapet enligt nedstående bild, har sökt runt på nätet och b.la. provat att se om den är delbar vilket den inte är, har dessutom rivit ner ca. en halv tapetvåd för att se att underlaget är väldigt ojämnt alltså ingen idé att riva ner o tapetsera på detta.

Så nu till frågan, tror ni nyans cover täcker/fäster på sådant underlag som denna strukturtapet? Vad jag förstått ska underlaget helst vara så jämt som möjligt för att tapeten ska fästa. Beroende på underlag ska man vad jag förstår även välja olika typer av lim. På instruktionen står det non woven lim eller möjligtvist våtrumslim. När jag har läst på byggahus osv förstår jag det som att våtrumslim lämpar sig bättre för ojämnare underlag eftersom det snabbare "hugger"?

http://www.byggmax.se/farg/glasfibervav/vatrumslim-p18036

http://www.bauhaus.se/tapetlim-non-woven-5-l.html

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7617 (1).jpg

2. S
    Anonym

SBH

Anonym
    bild syns ej
    dom flesta kör med våtlim. hugger lite mera.
    nog för att det kan va lite ojämnt( jämna till med spackel om det är grovt?) dock skall ju väggen vara "ren".

3. E
    Medlem · 3 inlägg

Elin Alexandra Karlsson

Medlem
    Här är en länk till bilden, http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30wnu6d&s=8#.U4terhZBAzk

Lutar åt alternativet renoveringstapet framför bredspackling pga stor yta och är ej duktig på bredspackling tror också det är svårt att få jämnt på sånt här underlag så känns ju lite kaka på kaka att först spackla jämnt för att sedan tapetsera över. Hoppades den skulle räcka med tapeten.

Okej, bra då satsar jag nog på våtrumslim, funkar det med byggmax eller ska man satsa på något bättre? Har hört att det går åt bra med lim och det är ett stort rum så blir ju rätt stora prisskillnader.

4. S
    Anonym

SBH

Anonym
    nog kan du bredspackla eller rullspackla din vägg. måste ju testa och lära sig.

det kan vara en tapet med strukur eller färg med struktur i sig. vilket gör att du kan få bort strukturen.

5. G
    Medlem · Västra götaland · 176 inlägg

GustavGBG

Medlem
    Byggmax våtrumslim fungerar utmärkt och har en riktigt trevlig prislapp.

6. E
    Medlem · 3 inlägg

Elin Alexandra Karlsson

Medlem
    Ja om spackling är det enda alternativet får jag självklart prova mig på det :) Men kommer jag undan med renoveringstapeten som dessutom redan är inköpt kör jag gärna på den! Även om denna sajt heter byggahus bor jag i hyreslägenhet så har inget helt hus som ska renoveras och satsar inte på att bli en bredspackelsexpert så slipper jag är jag glad! Men som sagt osäker på om min vägg är för ojämn för att tapeten ska räcka..

7. S
    Anonym

SBH

Anonym
    jag är bara rädd att lite struktur kommer att synas

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.