Tänkte testa det i samband med sprutmålning av möbler och snickerier, men det verkar vara tji att få tag i det i Sverige. Förslag på ställen i Tyskland/England som inte tar allt för mycket i frakt? Såg att någon köpt från Tyskland, men det var en par år sedan och ingen länk gavs....
Eller finns det andra alternativ på den svenska marknaden som är likvärdiga?

S
va har man det till?

Håller färgen "öppen" längre
http://www.spraygunworld.com/Information2/Latex/floetro.html

"A paint conditioner is an ingredient added to paint when surface or weather conditions prevent the paint from performing as it was formulated. The conditioner helps the paint to overcome the negative situation. Often surface conditions such as excessive chalk and high porosity or weather conditions such as cold or hot temperatures, low humidity, etc. challenge the performance of a coating that was formulated to perform satisfactorily under average conditions. Thinner and water evaporate when containers are left open in hot, dry weather, causing the paint to drag. Cold weather turns paint sluggish, and again, it resists best efforts to apply a smooth coating. When the substrate is dry and porous it will suck the solvent from the paint and cause improper film formation. Most latex paints don't wet chalk or dust as well as oils do, and adhesion can be poor at best. The right paint conditioner can help overcome these problems and can also help you produce a more professional-looking job at the same time."

S
aha. det finns ju lösningar för det där. dock inte med sånt medel.
kan hända att dom är i mer behov av sånt med pågrund av deras klimat i amerika

S
du vill spruta inte måla?

Spruta är väl också måla ;-)
Har dock inget med deras klimat att göra...
Någon som vet var man får tag i det eller något motsvarande?

S
Joachim skrev:
Spruta är väl också måla ;-)
Har dock inget med deras klimat att göra...
Någon som vet var man får tag i det eller något motsvarande?
missförstå mig rätt ;)
jag tänkte inomhus. många har ju ac "låda" i fönstret.
kusinens kille är sprutmålare. enda kommentar var "varför? hellre att torkningen snabbas på#

Prova att spruta utan tillsatser. Det är ju lite pyssel men de flesta får ju till det till slut. Här i Norden är vi på gott och ont förskonade från tillverkare av diverse mirakelmedel. Jag tycker att det är lite galet att betala för ett spädningsmedel när det finns vatten i kranen.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mmmm....nu handlade ju tråden inte om hurvida det är bra eller inte utan om det går att får tag i.
Efter egen utvärdering så kommer jag ju givetvis att dela med mig om vad jag kommit fram till så åter till grundfrågan nu :-)

Sedan är det ju inte ett spädningsmedel heller....

S
Joachim skrev:
Mmmm....nu handlade ju tråden inte om hurvida det är bra eller inte utan om det går att får tag i.
Efter egen utvärdering så kommer jag ju givetvis att dela med mig om vad jag kommit fram till så åter till grundfrågan nu :-)

nog tycker jag också att det är ett sorts spädningsmedel.

Joachim skrev:

Fair enough. Jag brukar handla det mesta från GB via amazon.co.uk i den mån det är möjligt. Där finns även Floetrol, men de kanske har begränsningar på var de kan leverera produkten eftersom tillverkaren Owatrol redan har distributörer i Sverige (Watski samt Nordland Import) - dock verkar dessa mest fokusera på marina produkter, men du kan ju kolla om de har lust att hjälpa dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.