2 520 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Måla fasad snabbt eller under längre tid?
Ska måla fasaden på mitt nybygge nån gång i sommar (grundmålning klart) och funderar på om jag kan börja måla lite på kvällar och helger redan nu eller om det finns nån fördel med att försöka måla allt på en gång?
Hur länge kan man hålla på att "smådutta" så att säga?
Hur länge kan man hålla på att "smådutta" så att säga?
Måla huset så fort du kan....stor risk att du ruttnar helt på att måla i sommar när det är fint väder...sen står huset halvklart till hösten....
Haha, ja det var ju en poäng.Enk Projektet skrev:
Fast jag har avsatt en semestervecka för målning i sommar, men nu när det är fina kvällar blev jag lite sugen på att sätta igång så att säga. Men veckan är ändå avsatt så hoppas jag inte lackat ur helt tills dess.
Men det låter ändå som att det inte finns nån större risk med att börja lite smått iaf...
Hade jag varit du skulle jag börja omg....dels för att man inte vet vilket väder det är på sin semester...dels för att det är ännu tråkigare att upptäcka att avsatt tid inte räcker till....bjolo360 skrev:Haha, ja det var ju en poäng.
Fast jag har avsatt en semestervecka för målning i sommar, men nu när det är fina kvällar blev jag lite sugen på att sätta igång så att säga. Men veckan är ändå avsatt så hoppas jag inte lackat ur helt tills dess.
Men det låter ändå som att det inte finns nån större risk med att börja lite smått iaf...
En tumregel är att man ska måla före midsommar (när luftfuktigheten är låg)
Och förstås inte när det regnar, och inte i direkt solsken, och inte om det är kallare än +5.
Och färgen ska ju vara hyfsat torr före eventuell dagg/regn och minusgrader.
Sen gäller det ju att ha tid att måla när alla kriterier är uppfyllda!
Och förstås inte när det regnar, och inte i direkt solsken, och inte om det är kallare än +5.
Och färgen ska ju vara hyfsat torr före eventuell dagg/regn och minusgrader.
Sen gäller det ju att ha tid att måla när alla kriterier är uppfyllda!
Klicka här för att svara