Går inte att få bort några flagor, tar jag en trasa och gnuggar intensivt på väggen så träder betongen fram. Jag har inte kunnat se eller forcera fram färgflagor tyvärr. Färgen verkar helt "integrerad" med putsen och inte som eget skikt.

Det finns ett vitt parti på källarmuren och där går att bryta bort mycket små färgflagor dock, jag misstänker att det är en annan typ av färg där.

Men den bruna färgen verkar alltså mer som en brun krita på något vis.... Blir inte klok på detta.

Kan den tvättas ner till betongen med bara trasa (och vatten) så låter det nästan som en riktigt gammal kalkfärg eller färgad puts? Inte helt hundra på om dessa produkter har levererats i brunt, men sitter det såpass löst så gör du bäst i att borsta ner det helt innan målning (oavsett vad du väljer för färg sen).

Idag tvättade jag källarväggen med varmt vatten blandat med yes med en piasavakvast. När vi spolade rent väggen rann det brun färg så den sitter oerhört löst, en ny färg fäster väl inte på det som du är inne på nemlan. Men trots intensiv borstning så är det långt kvar innan färgen är bortborstad. Vilka verktyg är bäst till det?

En stor bläster så du slipper ligga på knä och gno med vinkelslip måste nog vara ett bra verktyg för dig.:D

Hmm. Inte ska man väl behöva blästra källarmuren för att kunna måla den? Måste pröva med en styv borste först :)

Det går förhoppningsvis fortare att blästra = mer tid att dricka öl.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.