Jag leta i nätet förtvivlad efter NCS 6515-B0059 och vill veta RAL koden. Är det någon som har en sidan utan att man behöver köpa den? Färghandlare gissa på en kod, nej den stämmde ej. Det finns en envishet vid fönstertillverkare som använde RAL.

6515-B0059 är inte en NCS-kod. Den borde sluta med exv. -B[XX]G, eller bara -B.

NCS är ett mätsystem som kan beskriva nästan alla naturliga färger. RAL är bara en stor färgkarta. Om inte NCS-koden ursprungligen är tagen från en RAL-kulör, eller råkar matcha en av de ca. 700 RAL-kulörerna som finns, så går det inte att hitta en motsvarande.

Kan inte fönstertillverkaren vara behjälplig och matcha kulören åt dig om de prompt ska utgå från RAL?

Tack, det är NCS 6515-B. Jo, jag håller på med fönster, ej beställt än,jag vill veta själv RAL-koden innan. Lite irriterande att det inte finns en vettig översättning, det är flera som har och kommer få samma problem, så som det finns i nätet.

Fönstertillverkare använder NCS på träfönster, skall man ha aluklätt fönster blir aluklädseln i RAL.
Tillverkaren eller dess leverantör av färg borde vara behjälpliga.

Du får helt enkelt övertala fönstertillverkaren att använda NCS istället, det är ju uppenbarligen ett mindre begränsande system :)

Den sista utvägen är att du ordnar ett färgprov på din NCS-kulör och själv jämför mot RAL-kartan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.