Någon med erfarenheter av byggmax spackel "lätt handspackel". Lockar att köpa med det låga priset. På lokala affären kostar en 10 liters hink ca 500:-

Men funkar byggmax spackel bra eller ska man satsa på något annat? Kom med tips.

Ska alltså spackla gipsskivor på tak och väggar kanske ska tilläggas...

Har använt det i flera av mina renoveringar och det har funkat bra.

Jag upplever det som att byggmax spackel sjunker ihop mer än "märkes" spackel och tar lite längre tid att torka.
I övrigt har jag inte märkt något vad det gäller slipbarhet eller liknande, men säkerligen är det väl så att det är några snäpp sämre, det än ju lite mer än märket man betalar för.

Byggmax har bytt leverantör för något år sedan. Tidigare var det beige och var riktigt bra men numera är det grått och det är betydligt sämre tycker jag.

Jag vill ha bra spackel, tips på sådant? ;)

tycker byggmax spackel är mkt trögjobbat,
Bostic har jag funnit funkar bra för mig.

petterovski skrev:
Jag vill ha bra spackel, tips på sådant? ;)
Något som kan vara värt i sammanhanget om du ska renovera mycket är ju att åka runt till div färghandlare och kolla vad de har för rabattmodeller.
När jag byggde så erbjöd Flügger bästa rabatterna här i stan, 20% på färg och spackel 25% på tillbehör om jag tecknade byggkonto hos dem, sen åkte det väl med en och annan hink hos andra handlare med, men i det stora hela gjorde det ju att jag fick hyfsat pris på de även lite bättre sakerna.

Pumba skrev:
Något som kan vara värt i sammanhanget om du ska renovera mycket är ju att åka runt till div färghandlare och kolla vad de har för rabattmodeller.
När jag byggde så erbjöd Flügger bästa rabatterna här i stan, 20% på färg och spackel 25% på tillbehör om jag tecknade byggkonto hos dem, sen åkte det väl med en och annan hink hos andra handlare med, men i det stora hela gjorde det ju att jag fick hyfsat pris på de även lite bättre sakerna.

flugger spackel LH+ 10l 498:- -25% =375:-

bostic dito 10l 179:-

allt är relativt....

Beckers Spackel hos Bauhaus brukar ligga under 200kr/10liter.
Byggmax har jag använt en hel del och tycker det är helt ok, rör man om lite i det så blir det lättjobbat.

Ska du använda pappersremsa ,satsa på bra kvalitet på spacklet .Körde själv Alcros skivspackel ,100 ggr bättre än budget spackel.

Har aldrig använt Byggmax spackel så jag lägger inga aspekter i varumärket som sådant.

Men det som brukar skilja billiga från dyra spackel är fyllförmågan och hur mycket det har sjunkit när det är torrt.
Dess öppenhet, dvs hur länge man kan använda innan det blir för torrt, dess adhesionsförmåga och hur det påverkas av fukt efteråt tex när man skall rulla lim på spacklet.

När man gör ett billig spackel så minskar man ofta på fyllmedel och dess kvalitet, likaså har man billiga bindemedel och när sen spacklet torkar och vattnet avdunstat så har spacklingen sjunkit in och i värsta fall så släpper spacklet när man rullar blött segt lim på det senare..

Luras inte av priset och att köpa det biligaste spacklet, oavsett fabrikat, som brukar vara finspackel för det fyller inget i princip. Så om du skall spackla gipsskarvar får du med ett sådant spackel spackla många gånger. De grova fyller bättre och sjunker normalt mindre oavsett fabrikat.
Medium eller grovt första svängen i skarven sen eventuellt en gång med fint, mer ska du inte behöva spackla en gipsskiveskarv om du har ett bra spackel.

Naturligtvis kostar ett varumärke pengar men faktum är att det ofta också är kvalitetsskillnad på billigt och dyrt spackel.

Redigerat:
MagicFingers skrev:
flugger spackel LH+ 10l 498:- -25% =375:-

bostic dito 10l 179:-

allt är relativt....
Nu var det ju dock inte så jag tänkte utan snarare fenomenet, du köper väl Bostic spacklet i butik med eller?

Flügger tar dock inte 498kr för spackel här hemma, tror det var nere på 225kr efter rabatt eller nått i den stilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.