Har nu fällt vår flaggstång i stål och tagit bort ställningen som den står i. Den var nog bra placerad på 50-talet men nu stod den nästan inne i skogen. Så den skall få en ny placering är det tänkt.
Nu när den ligger ner tänkte jag att samtidigt fixa till den så den blir snygg och ståtlig igen. Den har nog inte piffats till på många många år..
Så frågan är, hur/vad bör man göra? Skall man slipa ner till stålet och börja om från början igen? Eller räcker det att bättra på det som finns?

ImageUploadedByByggahus.se1372006476.825724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1372006509.752206.jpg
Skapa konto

Om man slipar ner allt, vad bör man köra med? Vinkelslipen? En vanlig slip med grovt slippapper?

Vad för färger? Behöver man rostskydda den? Det finns lite rost på olika ställen.

Den satt fast med bultar på gängade stänger som såg ut satt fast i berget. Tror inte det är berg så synligt på den nya platsen. Funkar det om man gör en ordentlig grop och fyller den med betong, och sätter ner stänger igen? Lämpligt mtrl för fastsättning?

ImageUploadedByByggahus.se1372006909.714066.jpg
Skapa konto

Ytbehandling:
Skrapa och borsta bort löst sittande färg och rost.
Finns någon blank färg kvar skall den mattslipas.

Måla sedan med grundfärg och färdigstrykningsfärg enligt färghandlarens rekommendation.
(Alla fabrikat har sina egna program, ibland är grund- och färdigstrykningsfärg samma.)

Fundament:
En rejäl betongklump blir ett bra fundament. Så är de flesta vindkraftverk grundlagda.
Storleken på fundamentet är naturligtvis beroende av flaggstångens längd.

Titta t.ex. i
http://flaggstangspris.se/wp-content/uploads/2011/05/flaggstangspris_monteringsanvisningar_5-12m.pdf
och
http://www.weber.se/betong-cement-b...isningar/goer-det-sjaelv/gjuta-fundament.html
för inspiration.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Hej,
Jag står i begrepp att just ta ner en gammal stålstång på 11,5 meter. Vet du vad din vägde hur sjutton fick du ner den säkert?

Korvgubbe
Lossa den undre skruven, låt den övre sitta kvar och fungera som ett gångjärn, sedan är det bara att gå bakåt och ta emot stegvis (hand över hand). Det är inte speciellt tungt och en normalbyggd vuxen klarar det själv.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Wahlström1
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Lossa den övre skruven, låt den undre sitta kvar och fungera som ett gångjärn, sedan är det bara att gå bakåt och ta emot stegvis (hand över hand). Det är inte speciellt tungt och en normalbyggd vuxen klarar det själv.
Ner ja... :)
Jag tog ner vår förra sommaren för att tvätta. Fick f*n inte upp den!
Tänkte dock inte på att använda nån klyka runt stång för o få större hävarm...

Korvgubbe
När den ska upp igen har jag alltid använt taktiken "mer kraft". Fungerat varje gång, men det är klart att det säkert finns smartare sätt att göra det på ;) men tre av fyra gånger har min sämre hälft tittat på mig och sagt "det där klarar du aldrig själv..." så då har man inte mycket annat val än att spotta i nävarna och ta i tills man får skitsmak i munnen! :thumbup:

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Wahlström1
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
När den ska upp igen har jag alltid använt taktiken "mer kraft". Fungerat varje gång, men det är klart att det säkert finns smartare sätt att göra det på ;) men tre av fyra gånger har min sämre hälft tittat på mig och sagt "det där klarar du aldrig själv..." så då har man inte mycket annat val än att spotta i nävarna och ta i tills man får skitsmak i munnen! :thumbup:
Du är starkare än mig, fick ge upp halvvägs.
Blev ju inte lättare med kommentar som ovan och gapskratt :)

Lämna in grejorna på blästring eller blästra stång och fäste själva.
Grundmåla , Måla allting i valfri kulör res upp stolpen och njut av erat arbete.:D

Jag har för mig att vi brukade fälla flaggstången genom att skruva ur den nedre skruven och använda den övre som gångjärn. Kanske inte spelar så stor roll. Men stången blir iallafall metern kortare och hävstången av den borde ge att iallafall två meter av stångens vikt i grövsta änden slipper man.

• Gilla
niyuley
  • Laddar…
Korvgubbe
Ja, det var naturligtvis så jag menade dsub! Lite trött på lördagskvällen är jag visst. Bra fångat!

jstromhage skrev:
Hej,
Jag står i begrepp att just ta ner en gammal stålstång på 11,5 meter. Vet du vad din vägde hur sjutton fick du ner den säkert?
Den var inte så tung när den väl var nere.. Man lyfter den lätt om man är två personer..
Den sitter som skrivet med en bult längst ner som blir som ett gångjärn.. Har man en ordentlig stötta så är det oftast inga problem. Jag hade det inte så vi tappade tagen och den föll handlöst ner.. Men landade i en syrenbuske så den tog ingen skada.. (Dock hamnade svärfar under stången med ena foten, och fick hoppa omkring på kryckor i åtta veckor med en spricka i foten.. :()

Tackar för alla tips. Skall hålla svärfar borta, jag lovar...
Återkommer med rapport när den är nere. Min är dock bara ledad längst ner så det blir till att hålla emot. Ramlar den så är det inget i vägen :-)

P
Hej.

Jag att ni tagit ner och upp en flaggstång av järn.

Jag har en likadan och jag har tagit ner den men problemet är hur jag ska få upp den själv?
Jag har ingen bult upptill som jag kan använda mig av.
Jag har provat att sätta fast ett avgasklammer lite längre upp och det gick väl bra eftersom flaggstången är gjord av lyktstolpar, klamrat hade ju en sarg att stöda sig på men det gick inte för det började gå sönder trots att jag satte det så högt upp som möjligt.
Jag använde mig av ett kedjeblock och ett par rundslingor och innan hade jag lyft upp stången så högt jag bara kunde ensam.
Men det slutade med att jag fick avbryta.
Är det nån som har något tips?

Mvh Mikael

UOTE=jackt;1765140]Har nu fällt vår flaggstång i stål och tagit bort ställningen som den står i. Den var nog bra placerad på 50-talet men nu stod den nästan inne i skogen. Så den skall få en ny placering är det tänkt.
Nu när den ligger ner tänkte jag att samtidigt fixa till den så den blir snygg och ståtlig igen. Den har nog inte piffats till på många många år..
Så frågan är, hur/vad bör man göra? Skall man slipa ner till stålet och börja om från början igen? Eller räcker det att bättra på det som finns?

Visa bilaga 86658

Visa bilaga 86659

Om man slipar ner allt, vad bör man köra med? Vinkelslipen? En vanlig slip med grovt slippapper?

Vad för färger? Behöver man rostskydda den? Det finns lite rost på olika ställen.

Den satt fast med bultar på gängade stänger som såg ut satt fast i berget. Tror inte det är berg så synligt på den nya platsen. Funkar det om man gör en ordentlig grop och fyller den med betong, och sätter ner stänger igen? Lämpligt mtrl för fastsättning?

Visa bilaga 86660[/QUOTE]

P
Hej.

Jag ser att ni tagit ner och upp en flaggstång av järn.

Jag har en likadan och jag har tagit ner den men problemet är hur jag ska få upp den själv?
Jag har ingen bult upptill som jag kan använda mig av.
Jag har provat att sätta fast ett avgasklammer lite längre upp och det gick väl bra eftersom flaggstången är gjord av lyktstolpar, klamrat hade ju en sarg att stöda sig på men det gick inte för det började gå sönder trots att jag satte det så högt upp som möjligt.
Jag använde mig av ett kedjeblock och ett par rundslingor och innan hade jag lyft upp stången så högt jag bara kunde ensam.
Men det slutade med att jag fick avbryta.
Är det nån som har något tips?

Mvh Mikael

UOTE=jackt;1765140]Har nu fällt vår flaggstång i stål och tagit bort ställningen som den står i. Den var nog bra placerad på 50-talet men nu stod den nästan inne i skogen. Så den skall få en ny placering är det tänkt.

Visa bilaga 86658

Visa bilaga 86659

Visa bilaga 86660[/QUOTE]

Nu har jag fått upp min flaggstång igen.

Vi grävde ut en grop och gjorde en form som vi gjöt i. Slog ner några armeringsjärn som gick ner ca 1m under gropens botten..
Efter det fått brinna någon vecka borrade jag ner gängjärn som passade i ställningens fästhål. När allt var fastsatt så målade jag allt med hammarlack direkt på den gamla färgen, funkade perfekt..

ImageUploadedByTapatalk1404910811.056352.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1404910841.306217.jpg
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.