N
nemlan: Om du har för avsikt att färgmatcha andra detaljer till vit panelgrund (överlag), så tänk på att de oftast är alkydbaserade och därmed har en tendens att gulna inom ett par år. Det går i och för sig att lösa med att måla med vanlig lackfärg senare, men bara så att du vet.
2 svar · 4,8k läst
Stefan N
Stefan N: Jag skulle rivit bort så mycket av den glasfiberremsorna som möjligt sen slipat ur och limmat pappremsor med vävlim. spacklat och sen kört microlit på det.
1 svar · 3,3k läst
·
gelle
gelle: Hej Ni som målat med Alcro Allmoge för några år sedan - hur ser fasaden ut idag? Tappar den i kulör efter ett tag? Är det mögelpåväxt? Behöver man tvätta den ofta? Efter hur lång tid behöver man måla om? Tacksam för svar! Velar själv mellan Alcro Allmoge (Alkyd), Alcro Bestå (Akrylat, ej matt), Demidekk Ultimate (Akrylat) och Beckers Perfekt matt (Akrylat). Vill helst ha
10 svar · 5,8k läst
S
sune73: Jag gissar på att bubblorna beror på att det saknas luftspalt bakom panelen.
5 svar · 18,0k läst
·
Isakare
Isakare: Annars kan man göra som man gjorde förr, spä färgen lite första varvet, suger ju in bättre om den är tunnare.
4 svar · 6,7k läst
M
mattiasj78: [citat] Det bidde målat där på garaget, men inte (avsiktligt) på huset.
4 svar · 4,5k läst
CandyManX
CandyManX: Sant, hade egentligen inte budget att göra detta, pga tidigare renoveringar, men började räkna på det, insåg att det inte behövde bli så dyrt, å jag är jäkligt nöjd som det blev, bara vit varorna som behöver bytas fram i genom, men just nu funkar allt, så det kan ju dröja många år.... Just spisen har jag gjort så Ikeas stomme passar rakt in för inbyggd ugn å häll, bara byta
9 svar · 4,0k läst
·
T
Tune: Vid detta scenarie är väl risken inte så stor, risken ökar om du knölar ihop pappret till en klump och lägger i en soptunna. Jag brukar doppa trasor och annat som innehåller linolja i vatten för att vara på säkra sidan. Jag hade valt det säkra före det osäkra alternativet.
2 svar · 1,4k läst
K
Klicka: Nu tvättat den. Först i diskmedel + vatten, klämde på den ett flertal gånger (upprepade 2 gånger med vattenbyte). Sen sköljde av under kranen (klämde på den så den sök åt sig vatten) Gick bra :-) Det var enklare än att rengöra en vanlig roller.
5 svar · 4,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kommer inte bli sämre att blaska på ett lager till iaf.
2 svar · 2,0k läst
E
Exxi: Köp kvalité hos en färghandlare då får du riktigt bra färg och hjälp med frågor och tips så kommer det hålla många många år. Eller julas 10l hink för 100kr och måla kvartalsvis sen är det bra att välja.
1 svar · 600 läst
K
Klicka: Det blev målartvätt och sen slipa :-)
3 svar · 2,0k läst
B
Bigfoot: Njae, det är viktigare att jag får rätt än att hon blir glad... Jag ska i alla fall göra ett försök innan jag lämnar i väg något.
2 svar · 3,7k läst
BigR
BigR: Nej, jag skulle be dom slipa av och måla ett varv till.
1 svar · 5,1k läst
·
C
Crebel: Googla på Perfectino Claystone. Jag har gjort mina bänkskivor i det.
17 svar · 57,2k läst
·
N
nemlan: Du kan alltid hoppas på att färgen är av sämre kvalitet - då lär den mattas ner inom 1-2 år :)
15 svar · 8,9k läst
N
nemlan: Lasyr, liksom olja, lägger sig bara i träets yta så de är i princip lika repbara. Det som syns är ju att pigmenten har skrapats bort. Träet blir grått pga att det inte finns något UV skydd i vanlig olja. En pigmenterad olja eller lasyr ger dels möjlighet till eget kulörval och fördröjer dessutom att träet blir grått.
4 svar · 1,5k läst
N
nemlan: Har fasaden bara stått grundmålad över vintern? I så fall skulle jag ha tvättat och dragit på en tunn grundning till, innan täckmålning...
2 svar · 1,3k läst
K
Kallebo: Väcker liv i denna tråd från i vintras med några följdfrågor; Testade du att måla med skumrollern? Målade du flera lager servalac eller hade du ett par lager grundfärg under? Vi håller på att måla dörrar och har grundat den slipade lackytan med v-slip men är osäkra på hur vi ska få ett perfekt resultat. Tack för en fantastisk beskrivning ovan!
24 svar · 4,2k läst
·
P
Pagno: Svaret är ja! Mellanstrykningen i vitt kommer att ställa till problem eftersom det förväntas att färdigstrykas 1 gång när panelen sitter på väggen. Är det Lockpanel eller spontad? Det är bättre att inte köpa mellanstruken om du/ni vill ha mörkare fasadväggar, eller att planera vilka väggar som skall målas mörka och få dessa i en annan mellanstrykning (mörk kulör) finns att
3 svar · 1,9k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag tänker också lägga nålfiltsmatta i min branta källartrapp även om steg i ek skulle höja värdet. Vill inte att någon ska trilla i onödan.
3 svar · 1,8k läst
·
W
white_cheese: Tror det landade på 11 000 kr, för trappslipning + färg, två trappor (endast ovansida + framsida av trappstegen). Men maken hälsar att det tydligen inte blev bets i slutändan, utan hårdvaxolja. Snyggt blev det iaf, och såg ut som betsat i mina ögon, och höll bra under de två åren vi bodde kvar i huset. (Priset är ju då exkl vagnstycken etc, eftersom det första företaget gjorde den
16 svar · 67,5k läst
·
É
ÉlPon: Såg nu att det på flaskan stod annat, 1:10 före målning utomhus. 1:50 gällde inomhus. Väggen känns torr efter bara ett par timmar i skuggan så kan lika gärna ta på medlet nu då det ändå spädes med vatten. Sen verkar det överdrivet vänta två dagar på målning. Blir vädret som lovat brukar tempen på förmiddagen ligga på 35 grader, sen målar jag nog eftermiddagen då det
1 svar · 4,6k läst
C
Chris983: Jag omformulerar min fråga lite; hur länge låter ni ändträt stå i grundolja innan nästa steg?
1 svar · 1,7k läst
T
Tottomannen: Jag köpte ett par burkar hos en bildelsfirma, som kunde blanda billack på sprayburk. Blev nog lite glansigare än vad du önskar dock.
2 svar · 2,7k läst
J
John Karlsson: Ett solklart exempel på "man får vad man betalar för" ? Mycket bra att veta då jag har projekt i sommar som innehåller svart slamfärg :thumbup:
1 svar · 9,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Här har vi det! Det enda gången jag haft problem med att färg inte fastnar ordentligt och lossnat i stora flak är när jag målat i garaget där det inte varit tillräckligt varmt och torrt. Det tog en vecka för färgen att fastna ända tills jag tog till byggfläkt och en stor press och byggde ett torkrum i garaget. Minförståelse var att det i större utsträckning var fukten än
22 svar · 37,0k läst
·
P
Polyene: Spädde ut färgen med lite vatten ikväll och det kändes som att det fungerade bra. Fick dock avbryta rätt så omgående, då jag höll på att bli uppäten av mygg och knott!
6 svar · 34,3k läst
N
nemlan: [citat] I sammanhanget så får man se till vad du vill lägga tiden på - att bli bättre på att spackla och måla eller bara få huset klart? Det är ju alltid trevligt när ytorna är snyggt utförda, men frågan är hur mycket ni kommer att störa er på en medelmåttig finish i en sommarstuga? Ytterligare en sak som jag kom att tänka på, i och med att tapeterna satt dåligt, är att
10 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.