1 404 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Antändningsrisk linolja/linoljafärg
Hej !
Har målat fönster i uterummet med linolja färg. La ut golvskyddspapper, självklart blev färgspill på pappret.
Är det någon risk för antändning när det ligger platt på golvet? Alla trasor o sånt är redan uppeldade. Bör jag ta ut pappret, ska måla minst en gång till, så hade varit smidigt om det kunde ligga kvar.
Har målat fönster i uterummet med linolja färg. La ut golvskyddspapper, självklart blev färgspill på pappret.
Är det någon risk för antändning när det ligger platt på golvet? Alla trasor o sånt är redan uppeldade. Bör jag ta ut pappret, ska måla minst en gång till, så hade varit smidigt om det kunde ligga kvar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Det som händer är att oljan oxiderar, och när den oxiderar blir det varmt, och har värmen ingenstans att gå så antänds det till sist. Så sålänge det inte är komprimerat ner i en påse eller en stor hög tror jag inte risken är speciellt stor.
Vid detta scenarie är väl risken inte så stor, risken ökar om du knölar ihop pappret till en klump och lägger i en soptunna. Jag brukar doppa trasor och annat som innehåller linolja i vatten för att vara på säkra sidan.
Jag hade valt det säkra före det osäkra alternativet.
Jag hade valt det säkra före det osäkra alternativet.
Klicka här för att svara