Byggahus.se
Hej

Fungerar det att lägga klarlack ovanpå V-Mill för att öka slitstyrkan. Om så är fallet, bör man välja samma glans på lacken som man har på den underliggande färgen under förutsättning att detta är den eftersträvade glansnivån?
 
Inte i samma målningsomgång. V-mill är termoplastisk under de första åren och kan därmed vara något mjukare än klarlacker, vilket resulterar i att klarlacken kan spricka. V-Mill blir skapligt ythård efter något år, men vill du ha en slittålig yta direkt är det bättre att måla med servalac eller annan lackfärg.
 
Tack nemlan!

Fick för övrigt ungefär samma svar igår i min lokala Alcro-butik.

Frågan uppkom på grund av att jag skulle vilja ha en slittålig yta på golven i garderober som jag målar med V-Mill. Funderar på att istället skära till en täckyta av klar 0.8mm PET och täcka golven med. Kan du se något jag bör tänka på när det är V-Mill under, typ vänta 2 månader med att täcka eller något liknande?
 
Mjuk plast på mjuk färg är ingen hit! Mjukgörarna i plastfilmen kan vandra över i färgfilmen med resultat att de klibbar ihop. Föreslår att du kompletterar med en lack- eller golvfärg till golvytorna istället.
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Det här var väldigt bra information. Jag får åka och köpa en burk golvfärg istället. Kanske till och med skulle använda detta på hyllplan där det förväntas stå tunga saker...?
 
Absolut, eller vanliga Servalacken för den delen som är lättare att göra av med om det skulle bli över. V-Mill ska man helst undvika att lägga på ytor som belastas.
 
Har rätt många hyllor så Servalack är nog ännu bättre. Jag antar att det går att få Servalack i samma glans som V-Mill? (Jag kör halvblank VM).
 
nemlan - kan man lägga Servalac på V-Mill eller måste jag slipa ned de tre bottnar jag redan lagt ett lager VM på?
 
oj fasen, det blir ju ett oturligt extra jobb. om det bara är bottnarna som är målade än så länge så skulle jag nog försöka slipa ner dem (går hyfsat fort med maskin); vet inte om v-mill kanske är för "mjuk" grund till servalac. om så är fallet så gör det ingen nytta att lägga SL ovanpå, men hör med butiken eller alcro.
 
Skall kolla med butiken. Det är inte mer än 10 minuter med Rotexen i vilket fall som helst.
 
Köpte igår en ny Sevalac-variant, Servalac Exklusiv, som enligt vad jag fick berättat för mig har ett stänk olja i sig också för att förbättra utflytningen. Oaktat vilket blev det ett mycket snyggt resultat på de tre bottnar jag testade på.

Vad som inte blev lika snyggt var två hyllplan som jag testade att måla i vertikalt läge. När jag kom ned i morse hade det runnit märkpart på sina ställen. Vad är tricket för att måla SL (eller annan icke tixotrop färg) på vertikala ytor med gott resultat?
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
Serva exklusiv, eller vattenbaserade "oljelacker" generellt, tenderar att vara lite tunna i kroppen så det blir lätt att överdosera. Att de sätter sig relativt fort hjälper inte heller :). Vet inte om det finns något rätt svar på frågan, men jag försöker i alla fall eftersläta med syfte att ta bort lite överflödig färg. Alltså efter att ha lagt på färgen hastigt så drar jag ett par snabba tag igen för att sprida ut färgen jämnt, och emellan varje så stryker jag av det lilla som följer med.
 
Skall göra ett nytt försök på de vertikala ikväll. Känns i väldigt hög utsträckning som en träningsfråga. Funderade på om jag till och börja med skulle lägga på färgen med en bred moddlare istället för en anstrykare baserat på iden att moddlaren tar med sig mindre färg. Bra eller dålig ide?
 
Lägga på färg med en moddlare har jag ingen åsikt om, men Servalac Exklusiv har jag nu målat 2 dörrkarmar med. Två lager på varje. Jag valde den färgen för att den skulle ha en lång öppettid, så att jag skulle kunna få den att flyta ut bra. Nackdelen är att den rinner lätt, så det gäller att ha precis rätt mängd. Har man för litet så torkar den för fort så penseldragen syns bra. Har man för mycket så rinner den. Det är helt klart en teknikfråga, och det är väl därför den är en "proffsfärg", den kräver viss hantverksskicklighet för att resultatet ska bli riktigt bra. Jag fick ett helt acceptabelt resultat, även om penseldragen syns. Mer träning behövs!
IMG_1149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skönt att höra att jag inte är ensam. Jag fortsätter prova mig fram, igår gick det lite bättre. Återkommer så fort jag har något revolutionerande att meddela.
 
  • Gilla
Jonazz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.