Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: Yep, färgborttagningsmedel skulle jag köra på. Funkar riktigt bra på gamla färgtyper och lyfter i lager så att man kommer nära ytan utan att sabba den. Du kan tejpa plastfolie över färgborttagningsmedlet så att det inte torkar ut för fort.
nemlan: Brukar personligen förespråka / föredra pensel och roller, men med tanke på storleken och alla vrår så kan jag inte med gott samvete rekommendera annat än sprutning... såvida du inte 1) får timlön eller 2) är masochist :D. Jag brukar tröttna typ efter första innerhörnet när man går med pensel.
Sophie: Jag tror att det första taket kan vara fernissat och då funkar det bra att måla med linoljefärg på det. Du bör tvätta båda taken med målartvätt så du får bort smuts och fett samt skrapa bort löst. Sen kan du måla.
Allmänobildad: En foglist i samma bredd som listan på sidan.
sblixten: Jag är också amatör, men har hunnit med att sätta liknande underlag några gånger. Jag har använt både våtrumslim och vanligt vävlim. Där jag inte haft rörelse i underlaget så har jag inte märkt några problem med vanligt vävlim.
thella82: Det är trä, någon slags skiva som inte är slät.
patfred: [citat] Jag vill inte bli skyldig till att förstöra något men mitt hus är behandlat med järnvitriol och jag tycker inte det droppar så jävligt som alla påstår, jag bytte ett foder runt ytterdörren nyligen och behandlade fodret med vitriol och lät brädorna stå för sig själva i 5 dagar, har inte sätt några märken på trallen vid ytterdörren ännu.
buspojken: Samma problem fick ja på min ena långsida efter ha målat om, åkte på att borsta väggen och måla om, målar man vid rätt förutsättningar slipper man de där, inte i direkt solljus, gärna molnigt ute så väggen inte är varm, inte för tjockt, jobba in färgen,
Addelin: Då återförsäljaren till alcro i min stad hade stängt vid tillfället så blev det en Beckers tapetgrund. Det bubbla sig ytterst lite på vissa ställen men försvann med andra spacklingen. Nu var de allra flesta väggar nerrivna till betong/gips och så kommer jag fortsätta i framtiden om det ska bredspacklas igen i framtiden.
Amatörsnickaren: Tänkte bara berätta att det fungerade bra med vatten. Spred ut lite med en "tops" och väntade någon minut sedan var det bara att sticka in ett tunt föremål mellan listen och tapeten och "dra" det längst listen så släppte tapeten fint utan problem. Verkar inte som om det blir några bestående fläckar av vattnet på min tapet men som någon föreslog kan jag tro att olika tapeter "suger"
Stefan N: Det är bara rolla dit lite, takfärg kan man bättra utan att det syns då den är matt.
S_B_O: Tack för alla synpunkter! Var hos färghandlaren igår och han sa samma sak som ni ungefär - det kan gå, men det är riskabelt och eventuellt får du problem. Så valet blev lätt ändå - köpte linoljefärg och ska sätta igång med det.
vickan11: Tjoho!! Det finns hopp!! Så skönt att slippa ett extra moment. Men det är ändå lååååångt kvar tills det är dags att fixa tapeter. Långsammare än mig får man leta efter.... Tur att man inte är sån som startar mer än ett projekt åt gången annars skulle jag platsa hos arga snickaren. Tack för hjälpen! *nu har underläppen slutat darra* :D
tommib: Snabbtorkande cement, eller husfix. Men som Åsa sa måste kablarna bort först. Du kan sen med fördel också ta bort den gamla plåtdosan innan du fyller igen hålet.
Izvek: Gav upp denna classic färg. Målade en mängd luckor till köket. Blev väl sådär reseultatet. Lite randigt å så. Å sedan när det var dags att montera dom 6 v senare så hade färrgen inte genomhärdat!!!!! #^$^%&^=^$ vad ärd för skit. Bytte till en ny model.Lady Supream finisch. Tror jag den hette. Å blev bra resultat direkt och även härdat å bra efter något dygn.
Joukko: Det blir att måla med någon billig sockelfärg. Få se hur det blir när betongen har torkat.
NyfikenVit: Hej, Jag har en betongyta som är ca 4-5 m^2. På den sitter det ca 1 m^2 fläckvis utspridd akrylatfärg som ska tas bort. Övrig färg (som är silikatfärg) ska sitta kvar. Så frågan är hur man bäst går tillväga? Några alternativ: 1. Använd färgborttagningsmedel. 2. Använd varmluftspistol och skrapa bort färgen. Jag antar att 2) har fördelen att den inte påverkar silikatfärgen
Egnaledknarf: Tack för svaret. Äggoljetempera är lite overkill till ändamålet - vägg och tak i barnrum, men jag kanske användar det till sängarna osv. Jag har, efter flera experiment, påbörjat målningen med 50/50 zinkvit/titandioxid blandat 1/3 volym med kokt linolja (500ml zinkvit,500ml titandioxid, 1500ml kokt linolja). Resultatet torkar inom ett dygn. Jag får se om jag lägger på ett lager
elmont: Det finns ingen förklaring, sågad panel SKA strykas med pensel. Det händer även att man sprutar men då efterstryker man med pensel.
nemlan: Slipa ner skavankerna och gör om (och gör rätt!). Tyvärr ingen annan lösning. Mer färg på väggen kommer inte att dölja ojämn struktur.
Kim Engström Alden: Det är ingen fukt idag i huset så om jag fattat det rätt så räcker det med vanlig foam. Gärna samma som laminatet. I källaren behövs det även fuktspärr för att gardera så allt blir rätt
Lolight: [citat] Jag hade sågat upp ett fyrkantigt hål. Hyvlat och sågat till några bitar plankor, så att jag fått tunna lister, på 6-8mm tjocka. Och kanske 5 cm breda. Dessa hade jag limmat runt kanten på hålet så att de sticker ut 1 cm på varje sida. Bara på med lim och 2-3st tvingar,. Dra åt hårt. Sedan är det bara att göra en lucka som du lägger och limmar på plats i hålet.
nemlan: [citat] Det beror på hur bra resultat du vill ha, och förstås på hur bra du är på att måla. Jag kan få till en rätt schysst finish med pensel, och så gillar jag att det ser handmålat ut (men det får inte vara amatörstripigt). För att måla Ek så bör den mycket riktigt avfettas och tvättas ur ordentligt, innan man grundar med blockande primer för att låsa in eventuella
Acer767: [citat] Bra fråga, hur ser jag det? Edit: Kom på det själv ;) De är inte bruna eller svarta utan brädorna är gråa som om de legat ute länge. Det är dock en hel del svarta fläckar på. Skulle ju kunna skvätt vid antingen kreosotbehandlingen eller tjärmålning av båt eller liknande. Spännande. :)