É
Hej,
Jag ska bättra på fasaden och har först skrapat bort lös färg samt borstat med stålborste, sedan har jag tagit på Jotun kraftvask och sköljt av. Avslutningsvis tänkte jag spraya eller pensla på Jotun alg och mögeldesinfektion eftersom det senast målade lagret med färg under hade grön beväxtning här och var och gamla färgen hade nåt svart ovanpå med (det synliga dock borttvättat nu).

Desinfektionen ska man bara lägga på, inte skölja av. När ska jag göra detta? Innan målning ska man vänta ett par dagar efter fasadtvätt har jag läst. Är det först då jag lägger på desinfektion? Ska jag sedan vänta ytterligare tid innan jag kan måla?

Hur tolkar ni att jag ska späda medlet, om man läser databladet? 1:10 eller 1:50? Jag har ju redan tvättat så låter som 1:50 nu eller? Se blad 2 på länk nedan om blandningsförhållande.

http://www.jotun.com/Datasheets/Dow...JOTUN+Alg-+och+mögeldesinfektion__Swe__SE.pdf

É
Såg nu att det på flaskan stod annat, 1:10 före målning utomhus. 1:50 gällde inomhus. Väggen känns torr efter bara ett par timmar i skuggan så kan lika gärna ta på medlet nu då det ändå spädes med vatten. Sen verkar det överdrivet vänta två dagar på målning. Blir vädret som lovat brukar tempen på förmiddagen ligga på 35 grader, sen målar jag nog eftermiddagen då det ligger i skugga. Övermorn är det regn...

Det här med två dagar måste gälla bart trä? Målade bräder suger ju inte åt sig nåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.