Färg, Måla & Tapetsera
Pitea: Vi gjorde precis som peter_sweden skrev. Vi använde en roller som var lämpligt bred för tex mittlinje. och en smal för cirklarna. funkar perfekt.
Hanoy: Jag skulle kanske välja att vänta ett tag med att måla så taket hinner torka isär och därmed få färg i springorna. Kvist och spärrgrund har funkat för mig i 2 av 3 fall. I det tredje blödde det igenom tre lager.
peter_sweden: [citat] Det är enbart till sargerna runt rinken, inte botten. Förslag på annat material?
f_s_81: Några fler som har något tips? Fortfarande inte blivit målat då vi inte riktigt vet vilken färg vi ska ha
Brunnf: En lite sen uppdatering. Det blev gips 13mm. Behövde ändå öppna väggarna på två ställen för att täta och isolera för de som byggde påbyggnaden valde att inte ta bort panelen innan de började bygga på... så nu är det både varmare och tystare i det rummet. Kan komma att slänga in några bilder när det är helt klart.
laufera: Kom just på att i alla (3st) sovrum blir det hela längder på takpanelen (målad takpanel) och då är det sannolikt att det blir skador på väggar då panelen är lika lång som rummet.
gadu^: Inget regn och vattenbaserad täckfärg (Beckers plåtfasad färg). Jag målade två sidor t.om senare, men dessa visar inte samma symptom. Kan inte måla på dagen pga solen och inte för sent på kvällen... Arrgh. Gäller att ha tålamod... Suck.
The Tor: På den översta bilden har dom faktiskt gjort så som du beskriver men det måste ha varit grymma sättningar vid den här väggen.
nemlan: I garaget skulle jag köra på alcro / beckers isolerfärg istället. Den kan du lämna som färdig vit vägg. Behöver du bättra på slitstyrkan eller fräscha upp om ett par år så är det bara att måla på med vanlig väggfärg. I pannrummet skulle jag tvätta rent och lägga på samma isolerfärg, men jag skulle även väta väggen lite innan man börjar skura med målartvätt så att
Tune: Någon som provat halkskydd på sprayburk? Jag har funderat på att prova det på en nymålad betongtrappa utomhus: http://www.antislip.se/butik/halkskydd-for-tra-och-vinyl Någon som provat produkten? Någon som kan tipsa om andra bra produkter för samma användning?
Pagno: Innan du gör om det så vill jag bara skriva att en slamfärg måste arbetas in i underlaget som helst skall vara ohyvlat! Alltså behövs det lite mera kärlek om det är hyvlat, det gäller att gnugga på ordentligt med rätt sorts redskap, ingen pensel, en riktig sugga behövs till slamfärg. Det går att måla med svart slamfärg på detta förråd, men det tar en djävulusisk tid! Annars
Tomas J: Har förlimmat nya gipsskivor innan tapetsering med utspätt tapetklister, men hur länge måste det torka innan man kan sätta upp tapeterna? Det är papperstapeter som ska limmas på baksidan.
Ahlin: Aha... det är på det viset. Då blir det ju knepigare... Tror att man härdar lacken i typ 200C, så det funkar ju inte då. Är du säker på att du inte kan lirka bort bara täckplåtarna, eller är det en oljeradiator?
Martin321: Är det raka mönster så är kan du ju tejpa med ex tesa gultejp, och lätt slipa, sen viktigt att använda riktig grundfärg, ex Alcro V-slip, Teknos futura 3, varav den sistnämnda sitter som berget!
Mikael_Swe: Körde fiberduk i sovrummen och spackla i hall, vardagsrum och kök. Blev nöjd med resultatet. I sovrummen uppskattar man den naturliga och "ojämna" ytan som uppstår när man målar på fiberduk.
Janneman: Nej fabriksfärgen får jag nog inte tag i, det behöver inte vara exakt nyans, det viktiga är att det är en tunn färg som funkar på aluminium. Sprayburksfärg matt funkar nog bra skulle vilja ha den i burk och pensla. Rätt färg och pensel så kommer det inte att synas att det är penselmålat. Jag har en gång för många år sedan renoverat och målat om ett helt kök. Bruna köksluckor
Barra: Hej, Jag vill måla vårt sovrom vitt. Rummet är tapetserat (flera gånger) förutom en vägg där jag har tagit bort en garderob. Vissa vägg är säkert gipsskivor så jag vill inte ta bort tapeter från dem. Skulle ni rekommendera att jag sätter upp en renoveringstapet? Vilken typ skulle ni rekommendera? Tack, Barry
sblixten: På första bilden blir jag lurad, men på närbilden ser det ok ut.
nemlan: Där går jag nog bet... Färg sitter ju som bäst när den hamnar på fel ställen :( Ser avtorkat ut redan, men det enda jag skulle kunna tänka mig är att försöka ta bort så mycket som möjligt med fuktig trasa och en styvare borste.
nemlan: Är muttrarna rostfria så kan det vara svårt med vidhäftning, fast det är så liten yta att det borde funka med nedmattning och en rejäl slabb med färg. Elementfärg funkar även på kopparrör vill jag minnas, men den är oftast bruten S0502-Y. Jag skulle bara matta ner beläggningen och lägga på en lackfärg. Vill du ta bort beläggningen så får du lägga på en häftgrund, innan
Mattias_Jo1: Mm..tål att tänkas på. Foilera är ju sjukt enkelt. Gjort det på andra saker.
Fredrik Å: Hej Strukturen fixar du lätt med spackel ch färg. Blanda en klick spackel med lite färg till en gröt som du sedan stöpplar det slätspacklade område med. Måla över när det torkat så ser det likadant ut som resten av taket. Fredrik
mexitegel: OK, där ser man. Silver metallic verkar också vara en vanlig benämning på färgen. Hursom, sprejfärg är inte så smidigt på på fönsterbleck, så frågan är om någon sett till en RAL 9006 matt och inte blank?
nemlan: [citat] Prexis, men till skillnad från klitade väggar så är det en behandling man känner igen :)
AfrooDite: Ok, tack för tipset. Men i Alcros system behövs endast väv i Zon 1. Därför blir det rätt lättjobbat att endast rolla väggarna.
Ramnemark: Den som heter Easy Spray Gun har vi och den var inte speciellt bra. Vi spädde ut färgen hur mycket som helst men den fastnade ändå. Den spottar ut lite färg ibland, sen stopp, sen massor med färg, sen stopp. Jag hade rollat eller penslat....
nemlan: Yep, färgborttagningsmedel skulle jag köra på. Funkar riktigt bra på gamla färgtyper och lyfter i lager så att man kommer nära ytan utan att sabba den. Du kan tejpa plastfolie över färgborttagningsmedlet så att det inte torkar ut för fort.
nemlan: Brukar personligen förespråka / föredra pensel och roller, men med tanke på storleken och alla vrår så kan jag inte med gott samvete rekommendera annat än sprutning... såvida du inte 1) får timlön eller 2) är masochist :D. Jag brukar tröttna typ efter första innerhörnet när man går med pensel.
Sophie: Jag tror att det första taket kan vara fernissat och då funkar det bra att måla med linoljefärg på det. Du bör tvätta båda taken med målartvätt så du får bort smuts och fett samt skrapa bort löst. Sen kan du måla.
Allmänobildad: En foglist i samma bredd som listan på sidan.