P
Anonymiserad 152825: Jag har problem med få bort sista tapetresterna och fick tipset om tapetskrapa. Fungerar det på spackel (tapet på spackel + bara spackel)? Jag har tagit bort all tapet så jag har kommit in till väggen. Finns det någon vägg som man inte bör använda tapetskrapa på om man inte vill fördärva väggen?
0 svar · 1,8k läst
H
HSP: [citat] Tack för ett bra tipps! Det blev en vattenburen fönsterfärg, den luktade inte alls så farligt:thumbup:
4 svar · 12,8k läst
M
majkball: Tack för tipsen, återkommer med resultat.
3 svar · 4,9k läst
·
yonna
yonna: Jag har köpt både Marimekko och Frank de senare åren och dessa är långt ifrån den kvalitet man använde förr. Jag skulle aldrig riskera att tex klä en fåtölj i Frank idag.
9 svar · 13,3k läst
nino
nino: Min fd arbetsgivare spacklade alltid trappor med våtrumsspackel, det höll bäst sa han. Huruvida det höll bra eller dåligt vet jag inte, så bra ut när det var klart men jag har inte varit dit efteråt och tittat
7 svar · 7,5k läst
T
Tune: Hur ser bräderna ut längst ner där de blir tuffast åtgångna av väder och vind? Är träytan grå och porös någonstans? Då rekomenderas slip eller annan maskin som tar bort det porösa, inte annars. Jag hade målat en planka som ser ut som din utan att tveka. Målade fönster en gång utan att göra hundgörat tillräckligt, färgen lossnade efter 2-3 år.
1 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Nu kommer ju inte målad matta hålla i all evighet direkt heller så det kanske duger så länge?
5 svar · 2,8k läst
Stefan N
Stefan N: Till ytterhörn använder man vikbara remsor med stålinlägg, på innerhörn har man bara mjukfog. Enklast är att limma remsan med våtrumslim innan spackling. Microlit sätts med fördel omlott och skärs i skarven för perfekt passning.
2 svar · 2,4k läst
O
Originalet: Insidan får luft så den torkar. Det syns att det bara är utsidan som är torr och börjar bli dålig, insidan och undersidan känns klart fräsch. Är där solen ligger på som mest där den är ful och smådålig. Precis som att den är för torr. Ovanpå syllen ligger en helt obehandlad regel och på insidan finns ingenting.
2 svar · 4,3k läst
B
Bablos: [citat] Det finns värmebeständiga färger speciellt för kamin på kamisospis.se jag har precis beställt 2 mörkgrå spray. Har inte fått de ännu så vet jag inget mer.
2 svar · 9,7k läst
F
Fiskaren: Är det pigmentet som Gysinge säljer? Jag har provat deras färdigkokade italienröda slamfärg och den är ok. Jag är nog inne på att testa Engelskt röd nr 10. Ingen som testat DalaDRY? /F
2 svar · 3,0k läst
H
hamed: joru stefan jag vet :/ men tror den här är vanlig , hade nämligen samma i min lägenhet o den sattes in innan vi flytta in i huset nu. Tack för svaret !
2 svar · 3,1k läst
·
L
laufera: Jag tänkte/kommer använda Biltemas plasthörn. Hoppas det håller :)
4 svar · 3,6k läst
J
jtl: [citat] Med rätt spackel får du inga bubblor. Att dra på spackel på remsan hjälper inte med fel spackel och tillför inget med rätt spackel.
14 svar · 9,3k läst
·
A
SBH: [citat] ingen märkbar skillnad tycker jag. finns andra som är kinkigare
9 svar · 43,4k läst
mexitegel
mexitegel: Vi har också spånskivor i hela huset och vi har på vissa ställen en del sprickor. Jag tror problemet varit betydligt mindre om man de som byggde huset hade skarvat skivorna på rätt sätt och på rätt ställen. Vid renoveringar har vi upptäckt att det emellanåt varit undermåligt reglat bakom skivorna och då hjälper inte mycket. Likaså är skivorna ofta skarvade i fönster och dörrars
1 svar · 9,0k läst
K
Klicka: Tänkte måla trappstegen om jag lyckas få underarbetet bra. Annars får det bli något trappstegsrenoveringskit.
6 svar · 8,4k läst
·
B
bittle: Det skulle väl jag göra kanske, mest pga hur jobbigt det blir att försöka få bort en liten fnasig papperskant i skarven ifall att man råkar fnasa den :)
1 svar · 2,0k läst
Linska
Linska: Kalkfärg är mitt tips. Tex kalkitir https://www.inreda.com/496/BRAND/KALKLITIR/
3 svar · 5,7k läst
·
S
snowballtwo: [citat] Tack! Får göra ett försök.
4 svar · 4,3k läst
M
myrstack: Med träregel som ram i hålet gissar jag att renoveringsgips över hela väggen kommer krävas. Med stålregel kanske du hade klarat dig med mindre
10 svar · 9,7k läst
·
M
Mikael_Swe: 90m självfallet. Tänkte om de sålde lister samt målar dom.
2 svar · 1,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: Vindpappen kan vara av typen tjärpapp och då lär den behöva spärrmålas om ens det hjälper för att det inte bara ska slå igenom brunt. Prova måla på ett ställe och se vad som händer.
5 svar · 2,2k läst
·
H
Henri: Har lärt mig att använda grundolja och inte träolja till fönstermålning. Samma resonemang som Per_ 2014 ovan.
6 svar · 2,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Beror ju på vilken panel det är.....
10 svar · 9,8k läst
·
S
smurfen72: Spika lite snett så brukar det fästa bra.
2 svar · 3,2k läst
R
Revisorn_144: det är alltid billigare att gå till affären o handla färgen/mtrl själv. Det är snarare en regel än undantag att det är påslag på materialkostnad. timmarna går ju att diskutera. Hur lång tid går det åt att gå till affären osv.. Hur länge de var på plats. hur lång är restiden.
4 svar · 12,8k läst
T
Tune: Om man ska bredspackla kan det vara värt besväret att testa rullspackel, här finns tips om hur man rullspacklar plus en mängd andra instruktionsfilmer: http://www.anza.se/tips-och-inspiration/vara-filmer/rullspackla
10 svar · 7,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Snyggt resultat med lackfräs! Jag tog bort limrester efter heltäckningsmattan i trappan för hand med en sickel, på snickarens inrådan. Det kan jag verkligen inte rekommendera. Det var tidsödande och resulterade i ojämn yta, så man hade behövt gå över det med en slipmaskin sedan. Vi gjorde inte det utan lever med den ojämna ytan.
6 svar · 15,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.