Om jag vill hålla mitt trallgolv på altanen snyggt o utan sprickor, vad är då det bästa?
Många säger träolja med pigment i, vissa förespråkar terasslasyr .
Tycker att den gröngråa färgen är ganska trist, som det blir efter något år.
Kan tänka mig en nyans lik teak tex.
Sägas skall att detta golv saknar tak över sig.
Tacksam för tips.

Mvh.

Sprickor blir det med tiden, men för att hålla golvet snyggt så bör du räkna med att behandla altanen typ 1 gång om året, oavsett olja eller lasyr. Om du oljar så kan du köra en första sväng med impregnerande grundolja, och senare i sommar med vanlig. Den impregnerande oljan har röt och mögelskydd i sig som verkar mot beväxning.

Grått trä är dött trä. Det ska slipas ner till frisk yta innan du behandlar det - ingen poäng med att behandla flis :).

Som bekant ger vanliga träoljor ett mörkt och tråkigt golv. Möjligen motverkar dock oljan sprickor.
Tips: Såpning ger med tiden ett ljusgrått, nästan vitt och mjukt resultat.

Redigerat:
Tack för era tips, men träet är bara ett år gammalt o tryck, så grått o dött är det ej ännu men blir grått o tråkigt med oljan tycker jag. Därför funderar jag med pigment i, för att göra det brunt typ teak. Tänker kanske att ren lasyr blir mera känslig för repor av tex. möbler osv.

Lasyr, liksom olja, lägger sig bara i träets yta så de är i princip lika repbara. Det som syns är ju att pigmenten har skrapats bort.

Träet blir grått pga att det inte finns något UV skydd i vanlig olja. En pigmenterad olja eller lasyr ger dels möjlighet till eget kulörval och fördröjer dessutom att träet blir grått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.