Jag är en idiot.

Jag skrapade, slipade, tvätta och målade med oljegrund (Jula) på trärena ytor.
Jag målade med fönsterfärg (Jula). Färgen bet jättebra på gamla oljefärgen - inga problem med det.

Problemet är att det är blankt så in i norden. Jag inser att jag inte skulle målat foder med den här färgen. Matchar inte jättebra till rödfärg direkt.

Vad gör man nu? Jag antar att jag inte kan köpa oljefärg med rätt glans och måla rakt på Julas fönsterfärg som är vattenbaserad??

Hjälp!

Till er som läser detta innan ni börjar måla: Läs på innan! Var inte en idiot! :)

Vad är det för typ av färg. Olje, vatten eller hybrid?

Den är vattenbaserad.

Du får väl måla med nåt som inte är så blankt då?

Distordera skrev:
... Jag antar att jag inte kan köpa oljefärg med rätt glans och måla rakt på Julas fönsterfärg som är vattenbaserad??
Nä, varför skulle du göra det?

Edit:
Står det nåt på burken om glans?

Redigerat:
Du får måla om med vattenbaserade färger. Inte olje.
Hade det varit olje, hade det varit ok att måla med vattenb. på det. Men inte tvärtom.

Således. Köp vattenbaserat och bryt i den kulören du vill.

Ok, inte värre än så alltså.

Alltså måla över de nymålade knutarna som har vattenbaserad färg och de gamla oljemålade knutarna jag inte hann på - båda med vattenbaserad fasadfärg.

Tack för hjälp, fick lätt ångest där ett tag. :)

Strip skrev:
Du får väl måla med nåt som inte är så blankt då?

Nä, varför skulle du göra det?

Edit:
Står det nåt på burken om glans?
Glans 60

Förstår inte riktigt vad du menar med tanke på att så gott som alla färger idag på marknaden vare sig de är billiga eller dyra så är de vattenburna, vare sig det är täcklasyrer, alkyd eller akrylat...
Så din fråga är inte riktigt ställd, du kan använda vilken färg som helst till att täcka det du redan har målat, bara det torkat riktigt!
Förr i tiden (när jag var ung) så var de bättre färgerna lösningsmedelbaserade vilket medförde att om man målat med vattenburen först och sedan använde en naftabaserad färg efteråt så riskerade man att få bubblor i färgen. Naftan gick in i den gamla och löste upp den vattenbaserade färgen...
Men idag så finns inte den varianten kvar för gemene man att inhandla!
Jag blandar förvisso själv ibland egna färger till olika projekt, men jag antar att du kommer i fortsättningen att köpa på någon färgaffär, då kan man fråga om råd, men kör gärna med en bättre färg nästa gång så får du se vilken skillnad det blir!
Lycka till med målningen....

Pagno skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med tanke på att så gott som alla färger idag på marknaden vare sig de är billiga eller dyra så är de vattenburna, vare sig det är täcklasyrer, alkyd eller akrylat...
Så din fråga är inte riktigt ställd, du kan använda vilken färg som helst till att täcka det du redan har målat, bara det torkat riktigt!
...

Jag anser nog att du inte riktigt har rätt. Vattenburen akrylat är förvisso vanligare idag än förr, men det betyder inte att alkydoljefärgen är utrotad.

Nu talar vi uppenbarligen om olika saker.
Alkydoljefärg är så klart inte utrotad men den är mer ofta vattenburen, vad som inte många vet om verkar det som är just att en färg kan vara lösningsmedelsbaserad eller vattenbaserad.
Sedan så finns det olika sorters färg beroende på vad de skall användas för.
En oljealkydfärg som är vattenbaserad är ur miljöhänsyn bättre än en som är baserad på lösningsmedel.
En oljefärg är och förblir en oljefärg vad den än är baserad på, det är inte oljan som är "burningen" utan vatten eller lösningsmedlet!
Nu kan det vara så att jag bara har arbetat med målare som använder vattenburna system, men enligt de så är de flesta färger som används idag vattenburna.

Nejdå, men jag borde nog varit tydligare. Jag syftade naturligtvis på vanlig alkydoljefärg, den man späder med nafta. Vattenburen alkydfärg har jag aldrig hört talas om, även om mindre nogräknade försäljare gärna pratar om "vattenburen oljefärg" när de egentligen menar akrylatfärg förstärkt med alkyd.

Vattenburen akrylat, vattenburen akryl/alkyd och naftaburen alkyd måste väl ändå anses vara de vanligaste att slabba på hus? Jaja, slamfäg också e klart.
Yrkesmålare vet jag inte vad de generellt använder. Jag har sett både oljefärg och vattenburen i de projekt jag varit nära.

Fortfarande målar man väl inte över vattenspädbar färg med färg som ska spädas med lacknafta. Däremot tvärtom.

Henri skrev:
Fortfarande målar man väl inte över vattenspädbar färg med färg som ska spädas med lacknafta. Däremot tvärtom.
Har samma åsikt.

Är det bara den blanka ytan behöver du väl inte göra något? Sol, damm och pollen gör nog ytan mattare ganska snabbt.

Man kan matta ner det med om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.