Hej!

Vi målade huset sommaren 2012, och fick då ungefär två-tre liter vit täckfärg kvar i en tiolitershink. Det är Beckers Perfekt Akrylat som det handlar om.

Sedan dess har burken öppnats ett antal gånger till olika smådetaljer som målats, men jag har alltid hällt över det som jag behöver i små burkar och stängt tiolitershinken så fort som möjligt.

Nu är det kanske en liter kvar, men den börjar bli lite väl tjock och besvärlig att måla med. Är det någon idé att försöka späda ut den, eller är det bara dumsnålt? Jag antar att man skulle späda med vatten i så fall, eller skulle det funka med lacknafta?

Några andra idéer?

Lämna in burken på stadens återvinningscentral. Det brukar finnas avdelningar för överbliven färg och andra kemiprodukter.

Använd aldrig gammal färg som börjat tjockna. Om den inte "löser upp sig" efter omrörning är den inte bra.
En tumregel för färg är max. två år gammal men det varierar lite efter hur mycket luft det varit i burken och hur varmt eller kallt de stått...

Eftersom det är en vattenfärg så kan du absolut inte späda den med annat än vatten. Häller du i lacknafta så blir den förstörd direkt. Är där en hård kaka i botten som inte går att röra upp så följ inlägg 2.

Är det bara smådetaljer som ska målas så hade jag nog provat att spä den och provmåla på en lös planka för att se om kulör och utseende blir ok.

Nej, det är ingen hård kaka i den än, så jag ska nog kanske försöka göra ett försök med att röra i lite vatten och se vad som händer. Vad kan vara lämplig mängd att börja med? 5%?

Om resultatet inte känns bra så får det bli att gå på eviljavas förslag...

Förtunna upp till 10%. Ju mindre desto bättre.

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Spädde ut färgen med lite vatten ikväll och det kändes som att det fungerade bra. Fick dock avbryta rätt så omgående, då jag höll på att bli uppäten av mygg och knott!

• Gilla
blackwidow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.