4 611 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Tvätta skumroller?
Har man köpt bra kvalite av roller eller penslar är det alltid värt att tvätta, speciellt idag när det mesta är vatten baserat. Första tvätten gör jag med diskmedel och sedan en avslutande tvätt med såpa.
Men även det som ska tvättas i t.ex. lacknafta är enkelt att hantera, jag har tre dunkar med lacknafta där använd lacknafta får sjunka till botten och sedan är det bara att återanvända. Urtvättad färg sjunker med tiden till botten och kvar finns lacknafta som åter kan användas. En av mina dunkar är till hälften fylld med gammal färg i en stor klump på botten efter 30 års återanvändande
Har ännu aldrig slagit ut lacknafta efter 30 år mera än det som spolats ut efter sista tvätten med såpa.
Men även det som ska tvättas i t.ex. lacknafta är enkelt att hantera, jag har tre dunkar med lacknafta där använd lacknafta får sjunka till botten och sedan är det bara att återanvända. Urtvättad färg sjunker med tiden till botten och kvar finns lacknafta som åter kan användas. En av mina dunkar är till hälften fylld med gammal färg i en stor klump på botten efter 30 års återanvändande
Nu tvättat den. Först i diskmedel + vatten, klämde på den ett flertal gånger (upprepade 2 gånger med vattenbyte). Sen sköljde av under kranen (klämde på den så den sök åt sig vatten)
Gick bra
Det var enklare än att rengöra en vanlig roller.
Gick bra
Det var enklare än att rengöra en vanlig roller.
Klicka här för att svara