B
bart112: Vilken renoveringstapet har du använt? Jag har inte sett någon som lämpar sig att få skarvarna spacklade, rent spontant känns det som att strukturskillnaden kommer synas väldigt mycket när det är klart.
1 svar · 1,1k läst
N
nemlan: [citat] Typiskt såna där yuppiemålare som ska komma här med sina moderna 2-komp grejer och gnälla på färg som har funkat sedan 1940. ;)
12 svar · 3,0k läst
Stefan N
Stefan N: Hej, läs denna tråden så får du lite tips. https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/93360-sammanstallning-over-tackande-vita-farger-till-tak-som-ej-behover-kvistlackas.html
1 svar · 855 läst
·
D
Daniel__s: Hej, Har satt upp renoveringstapet i ett rum, där jag grunda med något billigt från rusta sen ett lager med ljusgrå. Detta blev helt ok. Nästa rum jag håller på med har jag spacklat skarvarna för att se hur detta resultat blir. Har nu köpt vit målar färg från jula som jag tänkt grunda med innan jag målar med den riktiga färgen. Till min fråga, bör man först måla skarvarna och
0 svar · 1,3k läst
T
thomasx: [citat] Har du varit inne i plastfabrik där man tillverkar dylika produkter någon gång? Om du funderar en stund över vilka ämnen som kan tänkas förekomma på en icke livsmedelsgodkänd patron från en byggmarknad, så tror jag att du kanske överväger den frågan en gång till ... ;) Vi får hoppas att TS rengjorde patronen riktigt ordentligt, innan den kom i kontakt med livsmedel ;) Man
10 svar · 3,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I och med att galvningen är så pass gammal så borde den gå att måla på. Rosten är heller inget stort problem. Googla Isotrol så får du en produkt som går att måla på rosten.
1 svar · 2,4k läst
Snailman
Snailman: Det går faktiskt ganska bra att dra av med spackelspaden vinkelrätt, jag brukar göra så två gånger och låta torka emellan, sen tredje gången lägga på tunt allra överst, tyckte inte jag fick nån ordning på det annars, spacklat ungefär ett hus totalt. Det går också att bättra på lite efter några timmar, det har då hårdnat en del så det är stabilare och inte ger efter.
58 svar · 18,4k läst
·
Å
Åttioettan: Glömt uppdatera ... Målaren sa att fläckarna uppstod när han tvättat och skakat penseln :D Nu övermålat :thumbup:
7 svar · 2,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Vi har nog olika krav på resultat har jag en känsla av...
21 svar · 5,6k läst
·
Lime113
Lime113: [citat] Beror på hur fint spackel du har och hur duktig du är. Men en gipsskiva får väl anses vara slät...? Men Nemlan vad föreslår du? :)
4 svar · 1,2k läst
N
nemlan: Rädslan är befogad, men har färgen fått härda i 2-3 dagar så borde eventuellt damm och smuts gå att borsta bort.
1 svar · 835 läst
Å
Åttioettan: Taket i vardagsrummet fick sig en strykning till och ser nu i det närmsta perfekt ut. [bild] Taket i matrummet får av tidsbrist nöja sig med 2 strykningar (varje strykning har tagit ca 6h med pensel). Det är 'good enough'. [bild]
22 svar · 5,0k läst
·
E
erber: Moelvens väggpanel i titansvart utförande. Egentligen är färgen mörk mörk grå, åt grafit hållet. Nästan lite skimmer i den. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/byggmaterial/virke/paneler/interi%C3%B6rpanel-moelven-titansvart-14x120 Någon som har färgkoden? Är den målad med någon sorts bets? Jag har panel där det spruckit i fjädern när de är på plats varpå omålat trä lyser i
0 svar · 2,9k läst
Martin321
Martin321: Slangen håller ju en del färg, samt att du får ju på mer material direkt när du sprutar, kul att du blev nöjd iallafall!
14 svar · 6,9k läst
nino
nino: grunda spacklet med roller först så får du kanske till det bättre? vet iof inte vad återställaren är, annat än om det är starkt dagen efter,,,
4 svar · 2,0k läst
M
morrekuling: Köpte från Nordenpaint väggfärg Freja, funkar perfekt! Mycket bra färg.
16 svar · 7,8k läst
N
niyuley: Jag fick bort strukturen ganska enkelt, har gjort vattentestet för att se om det som sitter kvar bubblar sig och det var ingen tendens till det. Kanske skulle sätta upp en våd för att testa.. :) Den här grundfärgen, var den väldigt dyr? Har läst om nån tapetbinder av nåt slag men den var tyvärr ganska dyr.
4 svar · 1,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det finns öven någon typ av luftrenare som tar hand om stor del av dammet, hör med någon hyrbutik eller hantverkarna.
15 svar · 5,3k läst
·
E
EasyCash: Det är gips. Och just denna spricka finns i burspråk i köket. Så vid varje sån burspråksvinkel finns en spricka. Tapeten som satt original var sådär vågig efter rörelser i väggarna...
5 svar · 999 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag kommer att sälja 5 st liknande dörrar i nyskick mot hösten. Swedoor med snäpp-in gångjärn och samma färg som dina. Ingen patina alls tyvärr!
3 svar · 1,9k läst
·
G
Gri11en: Vilken valde du?
1 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Det är lätt när man fått in tekniken med spackel och pappremsan.
4 svar · 2,2k läst
Å
Åttioettan: [citat] Synd jag inte visste det (eller öht att jag skulle köpa den) innan jag köpt 30L täckfärg 😉 Ingen som behöver 30L Nordsjö Professional 3? :o
7 svar · 12,7k läst
T
TowaTei: Hej och välkommen till forumet! Den här tråden behandlar en del av era funderingar: https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/242423-mala-vaggar-i-vardagsrummet-graa-tips-pa-ncs-kulor.html
1 svar · 2,7k läst
R
Robban8: Jag skulle tro att målaren syftar på släpljus. Vissa väggar får ett släpande ljus av fönsterpartier etc. Jag vet inte om det kan bildas släpljus av dina ledlister!? Men om dom sitter nära väggen är det nog möjligt. Man brukar byta ut den sista skarvspacklingen mot en bredspacking på utsatta väggar,
1 svar · 1,6k läst
D
Daniel__s: Köp rullspackel och bredspackla
5 svar · 6,4k läst
C
ccf: [citat] Bra idéer, skall fundera på det.
10 svar · 1,9k läst
·
V
vanpire: Yes och vatten borde räcka men då behöver ju väggarna torka en stund.
1 svar · 2,1k läst
M
Matstj: [citat] Tack ! Efter att ha läst nästan alla inlägg om ämnet, det lutade sig mot att skippa kvistlack. Nu har du bekräftat det, då är det stämplat. Det här blir bra för alla andra som ar samma fråga och få essensen av alla diskusioner.
2 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.