Nu har jag läst så mycket om olika sätt att gå till väga när man ska tapetsera eller måla om när förutsättningarna ser ut si eller så, att det bara snurrar runt i huvudet. Så istället hoppas jag att någon vänlig själ kan guida mig i just de specifika fallen jag har för mina händer;

Sovrum 1
Strukturtapet. Ska tapetseras om på alla väggar. Befintlig tapet är spaltbar och gick lätt att dela så jag har tagit bort all struktur. Undre lagret sitter kvar och under det i sin tur 2 eller 3 lager äldre tapet. Måste jag måla med oljebaserad färg först, innan jag spacklar, för att tapeten inte ska bubbla sig? Måste jag bredspackla eller räcker det att jämna till där det behövs?

Sovrum 2
Strukturtapet. Ska tapetseras om på alla väggar. Spaltbar tapet men bara knappt, delar sig mest i pyttebitar. Kan jag bara låta den vara och bredspackla över allt trots ganska markant struktur?

Vardagsrum
Strukturtapet. Ska tapetsera om en vägg och måla tre. Där det ska målas tänkte jag sätta reniveringsduk från Rusta, men går den att sätta på strukturtapeten eller måste översta lagret bort?

Sovrum 3
Tapet med svag struktur. Glansig, inte alls som övriga strukturtapeter i huset. Ska tapetsera om två väggar och måla två. Tänkte låta tapeten sitta kvar och sätta renoveringsduk där det ska målas och bredspackla där det ska tapetseras. Ok?

Inget svar på din fråga, men en input..
Har du övervägt att använda renoveringsgips (6 mm)? Ger snabbt en slät yta.

Njae, inte mer än som sista utväg egentligen. Men jag har inte satt mig in i det så djupt om jag ska va ärlig, kanske ska överväga det.
Ingen som har någon vägledning annars?

Renoveringstapet brukar inte funka på gammal strukturtapet. Det syns igenom.

Jag var hos Flügger häromdagen för att köpa grundfärg att dra på väggarna så att inte de gamla lagerna tapet släpper när jag börjar spackla. De rekommenderade mig då en ny grundfärg de har som är skräddarsydd för att binda ihop gamla lager av tapet så att de inte släpper eller bubblar sig när man ska spackla och måla. Om en vecka kan jag rapportera om det funkar.

Jag fick bort strukturen ganska enkelt, har gjort vattentestet för att se om det som sitter kvar bubblar sig och det var ingen tendens till det. Kanske skulle sätta upp en våd för att testa.. :)
Den här grundfärgen, var den väldigt dyr? Har läst om nån tapetbinder av nåt slag men den var tyvärr ganska dyr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.