Har spacklat ett par skarvar, slipat och sen limmat på pappersremsa. Måste jag spackla över det igen eller kan jag tapetsera direkt över med renoveringstapet?

Och måste man använda glasfiber/pappersremsa när man använder renoveringstapet? Det i sig innehåller ju glasfiber och är slitstarkt?

Pappremsan ska ju in först. Sticker den ut nu? Ganska troligt att du måste spackla mer då renoveringstapet inte döljer speciellt mycket.

ja ca 1mm, tror inte den är tjockare än så, så först sätter man pappremsan och sen spacklar man? olika bud vart man än läser :)

Är man snitsig och har rätt spackel så sätter man remsan direkt i spacklet, annars limmar man den med våtstarkt lim först.

Jag spacklar och trycker dit pappremsan i det våta spacklet. Sen spacklar jag över den direkt. Börja med kortare bitar, det är enklare.

Om du har gips, så är det ju oftast en försänkning att spackla igen. Vad är det för något du spacklar på?

ni kanske kan hjälpa mig vad det är för skiva, huset är från 1969

IMG_0194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0193.jpg
Skapa konto

IMG_0192.jpg
Skapa konto

IMG_0195.jpg
Skapa konto

gips är det inte iaf :)

Tretex. Inget att hålla på och spackla på.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
varför inte?

Alldeles för poröst. Kan spackla och greja hur mycket du vill utan att det blir bra.

Ok, ska göra så gott det går iaf. Har inget annat val. Ska inte bredspackla väggen utan bara vid skarvarna samt där det är lite ojämnheter :)

Jag hade inte lagt ner tid på det, skulle gipsat hela väggen istället.

Mikael_L
Men det brukar vara en trevlig ljudmiljö i hus med träväggar och tretex, som man till stor del förstör med gips. ;)

Stereon låter bättre, och ofta en liten fördel för mänskligt tal och sorl också.

Jag är ju nördig, skulle haft lite tveksamheter att rensa bort eller bygga in treetex. Men inte nog mycket nörd för att sätta tretex i nybygge. ;)

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Håller med föregående talare. Gipsa. Det där har du nog svårt att få snyggt och hållbart annars.

Mikael_L
nexustwins skrev:
Håller med föregående talare. Gipsa. Det där har du nog svårt att få snyggt och hållbart annars.
Och vad jag än skrev i mitt förra inlägg, så är det nog mycket sanning i detta inlägg också.

Vill man försäkra sig om stumma orörliga väggar och inga sprickor i tapeter och färg så är ju tretex ett ganska uselt material.

Det är ju en anledning till att jag satt OSB+gips på väggarna och akustikundertak istället. ;)

Mikael_L skrev:
Jag är ju nördig, skulle haft lite tveksamheter att rensa bort eller bygga in treetex. Men inte nog mycket nörd för att sätta tretex i nybygge. ;)
Men hallå, det finns inga genvägar till det perfekta (nörd)ljudet! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.