Färg, Måla & Tapetsera
ZipLock: Jag kan rekommendera Flugger Interior Stop Primer. Vattenbaserad och sitter som berget på både nya och tidigare målade träytor.
Martin321: [citat] Dom jag satt var midbec, ser exakt likadan ut dock, så är nog inte fel på holländarna, skumt hursom att dom är felrullade!
Ekalf: Stort tack för snabba svar, Martin och Stefan! Inte minst kul att ni har samma namn som mina två kollegor. ;D
falkn: Båda har ju sin för- och nackdelar. En putsad vägg kan vara väldigt snygg om den belyses på rätt sätt och under vissa förhållanden. Jag skulle nog dock inte vilja ha alla väggar putsade.
nemlan: Har för mig att frogtape är ett engelskt märke. Finns i vilket fall till hyfsat pris på Amazon UK: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss/275-8777127-2442118?url=search-alias%3Daps&field-keywords=frog+tape
nemlan: [citat] Jag tror att han blandar eget "spackel" med klister och ovan nämnda bakingredienser. Instrumentmakare använder t.ex. bakpulver och epoxi / superlim för att lappa ben- eller plastdetaljer. J*vligt dyrt om man ska bredspackla :D
Stefan N: Om det inte är akut platsbrist så välj vanlig gips istället för renoveringsgips. Den är lättare att sätta samt billigare.
ylletröja: Via butiken som sålde tapeten så har Midbec meddelat att det inte varit något fel på min batch, samt att de aldrig har fått in några klagomål på Idyllia serien. Både tapetkartan i butiken och tapetkartan hos en annan återförsäljare jag varit in till har uppvisat samma känslighet när man väl skrubbar på den. Min tapet är alltså inget undantag. Butiken som sålde tapeten beklagar
yonna: Nja - jag byggde ju i egen regi så jag var väldigt petig med kostnaderna och den nya väggen i höstas har ju både "fram-och baksida". Det skulle vara kul att bygga igen ... får bli i mitt nästa liv :screwy:
Lime113: Köpte takfärg (motsvarande grundfärg), var helt OK. Motsvarar Byggmax eller Hornbachs billigare sortiment. Flugger sålde motsvarande färg för 1 000 kr/10 liter. Ö&Bs låg på strax över 300 kr/10 liter :D Målarmästaren på Färglabbet finns på 0200-22 29 00. Beckers färgrådgivning finns på 0200-21 21 22 (hittade det när jag ändå höll på att leta).
Dizzy84: Kul att du fick lyckat resultat iaf! 👍🏻
Matstj: Det syns igenom om det är mörk spackel. Det finns vitt spackel oxå för inomhusbruk då syns det inte.
snakebunk: Hej! Jag har tidigare köpt träflistapet på Gysinge, men nu säljer dom inte det längre. Är det någon som vet något ställe där man fortfarande kan köpa träflistapet? Mvh, Andreas
slurppe99: [citat] Du kan korta ner torktiden med högre värme i rummet. Målare använder byggfläkt etc.
Ribons: Med risk för att jag nu blir avstängd , men vill delge er som hinner läsa detta (nej jag ärinte kopplad eller lyfter ersättning. Bland de produkter som presenterades och granskades vid träffen kan nämnas Plannja, metoder och produkter för underhåll av plåttak; SIKA, metoder och produkter för underhåll av balkonger och parkeringsdäck i betong och Thermogaia, som marknadsför ett
cpalm: Kolla t.ex. denna video hur brett han lagt på. Det ser ut som att du inte tillnärmelsevis lagt på lika brett och då blir ju onekligen skarven mer framträdande. [video=youtube;ywLXcuBnP6E]https://www.youtube.com/watch?v=ywLXcuBnP6E[/video]
Peter2400: Martin vet hur man målar linoleum, dock med blank färg. http://www.tv4.se/tv4/artiklar/martin-timell-om-hur-du-bäst-målar-om-linoleummattan-4fc01c5504bf72519400bbff
Åttioettan: Fått offert och insett att det definitivt är värt besväret att göra jobbet själv. Två månadslöner efter skatt vill jag inte betala. Får bli att köpa färgspruta, tapetsera och fixa barnvakt
Åttioettan: [citat] Jag tror det också. Iaf jag som är lätt autistisk ;) tycker det är störigt med olika tapeter i samma blickfång.
intelligence: Jahapp, här är jag med en uppdatering igen. Har slipat taket två gånger med giraffslip med 80-papper (funkade fint, tryckte nog för hårt innan). Taket är fortfarande rätt vitt/stoftigt. Tvättade med målartvätt efter första slipen och det torkade på rätt bra, när jag kommit halvvägs så var det nästan torrt där jag började tvätta. Undrar om det inte är kalkfärg ändå? Finns
Wakeman: Om jag förstått det rätt så håller silikatfärg bättre än vanlig sockelfärg, dock så krävs att ytan är ren från gammal färg. Blästra känns som ett stort projekt för den lilla ytan som ska rensas. Provade med diamantkopp på vinkelslipen och det verkade funka bra, så kommer nog köra på det.
mexitegel: Man får tro vad man vill, men om man väljer att tro på det som står i artikeln så finns det ingen anledning att välja något annat än YES. "Slutsatsen av Folksams test är att det bästa sättet att komma till rätta med mögel och alger på målade träfasader är att först tvätta fasaden och sedan måla den med en bra färg, till exempel Alcro Bestå. Vad gäller tvättningen kan man
nemlan: Som kompletterande information kan jag tipsa om att gå ut och kolla i villaområden på eftermiddagarna såhär års. Det syns väldigt tydligt vilka som har målat med "absolut kritvitt OMG får inte va gult utan megakrispigt" vitt, eftersom kåkarna blir närapå ultravioletta :)
Johan Gunverth: [citat] Lär inte vara några som helst problem. Det är dock lättare att måla rödfärg horisontellt i förväg och du slipper ljusa glipor när träet rör på sig på fasaden.