3 028 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Pianilack finish på skrivbord?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag håller på att måla skrivbord gjorda av MDF. Tanken var att få dem vita, riktigt blanka och släta, typ pianolack, fast kanske inte med samma djup i färgen.
Köpte oljebaserad snickerigrund och antikvit oljefärg på Hornbach.
Har målat dem ett lager med grundfärg och två lager med täckfärg. Torrslipat med 240 papper och våtslipat med 400 och 1200 papper mellan varje lager.
Efter slipning är de jättebra. Det blir en superslät hård yta som känns som hårdplast och som är helt slät, dock något matt även efter avtorkning av damm.
Nu till problemet.
När jag lägger på färg på det slipade lagret så blir det helt enkelt inte bra!
Det är omöjligt att få till det perfekt!
Har man aningen för lite färg så syns penseldrag eller roller. Har man lite mer färg så flyter det ut bra, men då blir det alltid tjockare partier runt kanter som sedan flyter och ger droppskarvar.
Om någon del blir bara aningen för tjock så tar det evigheter att torka, mer än 4 dagar, petar man på det medan det fortfarande inte är helt torrt så blir det ett märker som inte går bort!
Någon som har tips på hur jag skall få till det?
Använder jag en dålig färg?
Kan jag försiktigt slipa ner sista lagret och sedan lägga klarlack eller något sådant istället?
Hur undviker jag i såna fall bubblor i klarlacken och hur undviker jag penseldrag och droppmärken?
Finns det någon riktigt bra färg gjord för detta som fungerar bättre än den jag har?
Köpte oljebaserad snickerigrund och antikvit oljefärg på Hornbach.
Har målat dem ett lager med grundfärg och två lager med täckfärg. Torrslipat med 240 papper och våtslipat med 400 och 1200 papper mellan varje lager.
Efter slipning är de jättebra. Det blir en superslät hård yta som känns som hårdplast och som är helt slät, dock något matt även efter avtorkning av damm.
Nu till problemet.
När jag lägger på färg på det slipade lagret så blir det helt enkelt inte bra!
Det är omöjligt att få till det perfekt!
Har man aningen för lite färg så syns penseldrag eller roller. Har man lite mer färg så flyter det ut bra, men då blir det alltid tjockare partier runt kanter som sedan flyter och ger droppskarvar.
Om någon del blir bara aningen för tjock så tar det evigheter att torka, mer än 4 dagar, petar man på det medan det fortfarande inte är helt torrt så blir det ett märker som inte går bort!
Någon som har tips på hur jag skall få till det?
Använder jag en dålig färg?
Kan jag försiktigt slipa ner sista lagret och sedan lägga klarlack eller något sådant istället?
Hur undviker jag i såna fall bubblor i klarlacken och hur undviker jag penseldrag och droppmärken?
Finns det någon riktigt bra färg gjord för detta som fungerar bättre än den jag har?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Pianolack skall det naturligtvis vara...
Acceptera det faktum att oljefärg torkar långsamt. Det har den alltid gjort, och kommer alltid att göra. Brukar hålla mig till att varje skikt får torka över natt, eller runt 10 timmar, innan slipning och nästa lager åker på.
Mellanslipa med fint papper och bygg upp täckfärgen till en tjocklek om 3-4 lager. Sista lagret våtslipar du med superfin gradering, och så avslutar du med att polera upp glansen.
Mellanslipa med fint papper och bygg upp täckfärgen till en tjocklek om 3-4 lager. Sista lagret våtslipar du med superfin gradering, och så avslutar du med att polera upp glansen.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Så du menar att jag inte skall måla sista lagret utan istället slipa och polera fram slutresultatet?
Skall man lägga klarlack över det sen eller bara låta det vara?
Vad skall man polera med och hur hållbar blir ytan?
Skall man lägga klarlack över det sen eller bara låta det vara?
Vad skall man polera med och hur hållbar blir ytan?
Du kan lägga på klarlack och våtslipa / polera den om du vill. Polering är ju en form av slipning, fast med mycket fint riv, så det är liksom sista steget, och det är även därför du måste ha ett extra lager eller två med slutytan så att du inte polerar bort den. Målning och polering är två helt separata grejer, så det är nog svårt att hitta en poleringsrekommendation för snickerifärg, men youtube är din bästa vän...
Innan du ger dig i kast med det så kanske det kan vara värt att prova med en annan färg. Hornbach har väl inte de bästa fabrikaten? De flesta större märken har någon form av vattenburen alkydfärg (lång historia kort: lösningsmedelsburen lackfärg är sämre idag). Jag har bara använt alcros exklusiv, och tyckte att den funkade kanon. Späd ut med 5% vatten och lägg på snabbt med en riktigt schysst syntetpensel. Lite penselränder blir det såklart, men du ska ju inte behöva lägga på så tjockt att det tar 4 dagar att torka, bara för att färgen ska flyta ut.
Innan du ger dig i kast med det så kanske det kan vara värt att prova med en annan färg. Hornbach har väl inte de bästa fabrikaten? De flesta större märken har någon form av vattenburen alkydfärg (lång historia kort: lösningsmedelsburen lackfärg är sämre idag). Jag har bara använt alcros exklusiv, och tyckte att den funkade kanon. Späd ut med 5% vatten och lägg på snabbt med en riktigt schysst syntetpensel. Lite penselränder blir det såklart, men du ska ju inte behöva lägga på så tjockt att det tar 4 dagar att torka, bara för att färgen ska flyta ut.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag kan prova en annan färg, men nu har jag ju börjat med helblank, oljebaserad färg så jag vill ju helst ha en färg som passar med detta så att jag inte behöver slipa bort allt och börja om...
Kan man måla med vattenbaserat ovanpå olja?
Jag har en väldigt bra grundfinish anser jag. Jag har slipat med finare och finare sandpapper ner till 1200 papper tre gånger så grundresultatet är väldigt bra (enligt mig iallafall), jag vill egentligen bara få till det där sista lagret så att det blir lika bra som när jag har slipat med 1200 papper fast glansigt och med en tålig yta.
Kan man måla med vattenbaserat ovanpå olja?
Jag har en väldigt bra grundfinish anser jag. Jag har slipat med finare och finare sandpapper ner till 1200 papper tre gånger så grundresultatet är väldigt bra (enligt mig iallafall), jag vill egentligen bara få till det där sista lagret så att det blir lika bra som när jag har slipat med 1200 papper fast glansigt och med en tålig yta.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
vill du ha det utseendet på vanlig penselfärg så får du vänta tills det är torrt och hårt och sen slipa med ännu finare papper och helt enkelt polera upp färgen. Det är omöjligt att få det resultatet du vill ha annars.
I övrigt återstår ju sprutmålning men inte ens där slipper man den ev slutslipningen/poleringen om man vill ha det perfekt.
I övrigt återstår ju sprutmålning men inte ens där slipper man den ev slutslipningen/poleringen om man vill ha det perfekt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
för många herrans år sen var det med en bil i nån motortidning där ägaren hade penselmålat hela bilen med servalack. 10 lager typ och sen våtslipat och polerat på slutet. Såg helt okej ut men vilket arbete..............inga fritidsproblem där inte.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Lämnade in det i dag till en gubbe jag känner som jobbar som lackerare.
Han dömde mer eller mindre ut oljefärg totalt, sa att han skulle slipa ner det jag gjort, spackla (vilket gjorde mig något förnärmad då jag ansåg att det var helt perfekt spacklat, men det var något märke som hade blivit i färgen som han ville spackla bort, som jag tänkte att man bara kunde slipa), sen skulle han lacka med två komponentslack, slipa och sedan tvåkomponents klarlack sa han.
Men först skulle han testa att färgen fäste och inte krackelerade när han la den på oljefärgen, gjorde den det skulle han slipa bort rubbet.
Snacka om ogjort arbete...
Han dömde mer eller mindre ut oljefärg totalt, sa att han skulle slipa ner det jag gjort, spackla (vilket gjorde mig något förnärmad då jag ansåg att det var helt perfekt spacklat, men det var något märke som hade blivit i färgen som han ville spackla bort, som jag tänkte att man bara kunde slipa), sen skulle han lacka med två komponentslack, slipa och sedan tvåkomponents klarlack sa han.
Men först skulle han testa att färgen fäste och inte krackelerade när han la den på oljefärgen, gjorde den det skulle han slipa bort rubbet.
Snacka om ogjort arbete...
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
det handlar nog mer om att det är olämpligt att ha det som underlag om man målar med 2k färg. Fel underlag resulterar allt som oftast i resningar i färgen och det vill man ju inte ha.
Klicka här för att svara