Jag skall måla om mina högtalare och eftersom lackverkstaden har semesterstängt undrar jag om detta går att göra bra själv och vilken utrustning jag i så fall behöver?
Nedan är de instruktioner som kommer från högtalartillverkaren och som jag vill följa:

1. Prime the grille with a metal primer/bonder in a spray can. Carefully follow the manufacturer’s directions on the can.

2. We recommend using water-based latex paint on the grilles.
Thin the paint with a proper thinning agent to a ratio of 1:1 paint-to-thinner, and strain it through a standard mesh strainer to remove any lumps.

3. Use a small touch-up gun or cap-spray gun with a #3 tip for painting.
a) Set the nozzle with a medium to wide fan.
b) Set the pressure regulator to 60psi.
c) Lightly spray the front of the grille in 3 quick strokes from approximately 10 inches away.
d) Let the paint set for a minute, then turn the grille 90° and lightly spray the grille again in 3 quick strokes. Turn the grille another 90° and repeat, then turn the grille another 90° and repeat again so that the grille is evenly painted from all four directions.

4. While the paint is still wet, inspect the grille and make sure that excess paint has not collected underneath the grille frame, and that none of the grille perforations are filled with
paint. If any are, use compressed air to blow the paint out of the perforations.

Instruktionerna verkar förutsätta en spruta av högtrycksmodell, samt färgtyp som är anpassad för lackeringsarbeten (vanlig målarlackfärg är inte menad att spädas 1:1).

Det går bra att göra själv, men om det här är första / enda lackeringsjobbet som du behöver göra så lär projektkostnaden sticka iväg både finans- och tidsmässigt.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Tack! Gissade det, men hoppades på det bästa. Jag får helt enkelt vänts tills de är tillbaka från semestern.

Litet tillägg, av mån om att hålla svaren på forumet konstruktiva: Är det ett hemskt exklusivt högtalargaller som ska målas? Om lackeringsarbetet inte påverkar funktionen så kan du sannolikt lösa saken med sprayburkar.

Tack!
Nja, de är inte superexklusiva, men ganska dyra. Jag funderar mest på hur jag skall få det så snyggt som möjligt (hade inte plats i taket för infällda högtalare så dessa är utanpåliggande vilket ju inte är supersnyggt, så jag få dem att smälta in så gott det ändå är möjligt).

Aha. I så fall förstår jag inte riktigt varför tillverkaren har lämnat såpass yrkesmässiga specar för målning... Ska högtalarna sitta högt på vägg eller i tak så lär du till och med komma undan med att rolla dem med vanlig vägg eller snickerifärg.

Jag skulle skaffa primer på sprayburk, duscha på ett par tunna lager (och vrida ytan enligt instruktionen under arbetet), och sedan avsluta med vanlig sprayfärg.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
nemlan skrev:
Aha. I så fall förstår jag inte riktigt varför tillverkaren har lämnat såpass yrkesmässiga specar för målning... Ska högtalarna sitta högt på vägg eller i tak så lär du till och med komma undan med att rolla dem med vanlig vägg eller snickerifärg.

Jag skulle skaffa primer på sprayburk, duscha på ett par tunna lager (och vrida ytan enligt instruktionen under arbetet), och sedan avsluta med vanlig sprayfärg.
Tack!

Jag lämnade till slut in högtalarna trots allt. Resultatet blev mycket bra och det är verkligen en enorm skillnad att nu se dem målade i rätt vita nyans. De ser inte alls så stora och anskrämliga ut som de gjorde när de var nikotingula (konstigt att de säljs i den nyansen med tanke på att de flesta trots allt har en vitare färg i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.