Hejsan! Började renovera dotterns rum för ett par dagar sen, rev ner nästan all tapet, patenterade med oljefärg, bredspacklade, målade två svängar med Flüggers 7 glans väggfärg.

Sen ville tjejen ha 3 tjocka ränder i olika färger på väggen, så jag tejpade efter en laser, mättade tejpen, och började måla med dom olika färgerna, sen när jag skulle dra bort tejpen så släppte det en hel del, ända ner till spacklet.. Någon som vet vilken anledning detta har att göra med?

Vill helst veta, så man inte gör samma misstag igen.. Jag använde Flüggers blåa tejp, vilket ska vara till sånt här.. Jag väntade 24 timmar på att väggfärgen skulle torka, innan jag började tejpa.. Det torkade väldigt sakta när jag bredspacklade, 2 dagar innan det va torrt.. Kanske har o göra med pissdålig ventilation?

Man blir lite less när man nästan precis är färdig med rummet, så släpper det.. All hjälp o tips uppskattas, mvh

Rosa tejp är till för detta.
Rulle med rosa Tesa Precision Mask Sensitive tejp för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stefan N skrev:
Rosa tejp är till för detta.
[bild]
Jaha, då lurade färghandlarn mig då :) Men borde inte ha släppt så pass mycket som det gjorde.. Så borde vara något med underbehandlingen att göra.. Eller kan det vara så att väggfärgen inte hade torkat helt på dom 24 timmarna innan jag målade ränderna? Jag har aldrig varit med om ett rum som har så dålig ventilation..
Vägg med avflagad färg där lila och beige målade ränder skalar av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har man ju en fundering, det sägs att man borde rycka tejpen direkt innan färgen torkat.. Det krävs ju väl två svängar för att få täckning på den vita väggen.. Då måste man ju vänta innan det torkar för att måla andra gången..

Det finns ju ett fönster, enligt din bild, som troligen går att öppna för att ventilera efter spackling, och målning, för att få snabbare torkning.

Jag skulle gissa på att anledningen till att man skall ta bort maskeringstejpen så snart man strukit sista gången, är för att minska tiden tejpen sitt tejpad. Ju längre en tejp sitter tejpad, desto starkare sitter den fast. Men om man verkligen skall dra bort tejpen så snart möjligt, vet jag ej om det stämmer. Drar man bort tejpen då färgen fortfarande är otorkad, finns ju risk att man kladdar ner med färg överallt.

Arnodt skrev:
Det finns ju ett fönster, enligt din bild, som troligen går att öppna för att ventilera efter spackling, och målning, för att få snabbare torkning.
Yes, hade det lite på glänt, men det tog ändå nästan 3 dagar för det att torka helt.. Har spacklat en del förut, och i vissa fall har det varit slip torrt på 6-7 timmar.. 3 dagar känns väldigt mycket.. Så väggfärgen borde knappast varit härdad efter 24 timmar... Får prova köra med byggfläkt..

Någon som har bra tips på hur jag lättast åtgärdar det här? spackla över det som lossnat antar jag, och sedan grunda på spacklingen, och färdigstryka? Måste jag måla hela väggarna, eller räcker det att måla där det behövs? Är lite av en perfektionist, vill få bästa resultat..

Hur ser det ut på baksidan av det som lossnar? Vidhäftningsproblem kan orsakas av spackeldamm som sugs fast mot väggen pga statisk laddning vid slipning.

Ett tips är att ställa in en avfuktare, vattenbaserade färger avger rätt mycket fukt när de torkar. Nu är det ju dessutom mycket fukt i utomhusluften.

Och det är riktigt att du bör dra bort tejpen direkt efter målning för att få en rakare linje, torkad färg spricker inte rakt ;)
Behövs två strykningar brukar det ändå bli en fin kant om man drar direkt efter andra strykningen.

Jag gjorde detta jobb nyss med Tesa:s blå tejp med bra resultat. Tror att det har något med torktid att göra då färgen släpper ända ned till spacklet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.