Byggahus.se

Tapetsera på betong

1. A
    Anonym
    Vi håller på att tapetsera i mitt (sov)rum. Väggarna består av betong. Vi har börjat sätta upp en strukturtapet men har stött på några problem.

1. Väggen suger åt sig klistret. Första tapetremsan ville inte sätta sig så vi fick "ösa" på med klister.

2. Resterande tre tapetremsor fick vi fast genom att ta rikligt med klister. Problemet? Vi sätter tapetremsorna kant i kant men när klistret börja torka så verkar tapeten krympa dvs. det uppstår små mellanrum mellan tapetremsorna.

Vi lägger klister på tapeten och sen på väggen.

Så jag undrar helt enkelt vad vi gör för fel?

Jag förstår att man kan bredspackla innan man börjar tapetsera men vi har valt att inte göra det eftersom ingen av oss kan det. Betongväggarna är hyfsat plana som de är nu då vi har slipat en del och fyllt igen alla hål.

Vi använder vanlig tapetklister tror jag.

Jag vill för övrigt tillägga att jag vi måla väggarna men det kändes fel att bara måla direkt på betongen så därför vill vi sätta upp en strukturtapet som vi målar på. Är det fel tänkt eller finns det andra (enklare) sätt?

OBS! Osäker på om det är betong- eller putsväggar men vet inte om det har någon betydelse?

Redigerat av moderator 18 aug 2016 19:02
  2. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 327 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    Rolla lim på väggen typ två vändor. Efter det borde det gå bättre.

3. A
    Anonym
    Alltså tapeten fäster när vi rollar klister på väggen och sen tapeten. Problemet nu är tapeten liksom krymper när den torkar. Varför gör den det? Ska man inte sätta tapeten kant i kant eller ska man överlappa lite?

Det här med tapetsera var inte det smidigaste. Kan man måla direkt på väggarna? Väggarna är obehandlade. Jag har inget emot strukturen.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 227 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Måla direkt på det går alldeles utmärkt.

5. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 012 inlägg

Anna_H

Husägare
    Är det papperstapeter eller Non-woven?

Hur som helst kan det vara smart att mätta betongen med en omgång tapetklister som får torka

6. roland53
    Medlem · Skåne · 4 334 inlägg

roland53

Medlem
    Den gamla typen papperstapet skall alltid överlappas just på grund av att den krymper.
    Den nya sortens "non-woven" eller easy-up, som vissa kallar den, sättes kant i kant.

Det står alltid anvisningar i bladet som medföljer tapeten. Följ den !!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.