Jag och sambon köpte ett hus för ett par månader sedan. De tidigare ägarna hade (i min smak) vidriga tapeter så nu ska jag ge mig i kast att fixa ett rum i taget.

Började riva tapeter i ett av rummen och har väl fått ner det mesta. Ska ta ett varv till och få ner lite till och sen försöka slipa ner det sista. Underlaget är lite blandat - innerväggarna är gips och ytterväggen ser ut att vara någon form av spånskiva.

Den stora frågan är hur jag får till ett jämnt underlag för att måla på. Det bästa är väl bredspackling men jag har aldrig spacklat tidigare så jag känner mig inte helt bekväm med det. Läste lite om att man kan rullspackla istället - funkar det och är det svårt att få ett snyggt resultat?

Har även funderat på renoveringstapet, men har läst att många haft svårt att få den att fästa ordentligt. Det här kanske är en jättedum fråga men kan man inte ta och skruva upp den och sen finspackla skruvhålen?

• Rum med delvis bortriven tapet och synlig vägg av blandade material, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämnt bortriven tapet som avslöjar underliggande gips och spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det finns utrymme kan renoveringsgips vara ett bra alternativ. 6 mm tjock, men kräver att eldosor, fönster- och dörrkarmar, golvsocklar och annat måste anpassas.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Hyr en giraffslip och en bra dammsugare. Med den slipar du snabbt av väggarna. Om det sitter så hårt att slipen inte biter och renoveringsgips inte får plats så kan du alltid ta bort de gamla skivorna och sätta nya. Gipsskivor är inte så dyrt och de är hyfsat lätta att hantera. Spackling blir det dock i alla fall. Se det som övning :)

Jag hade satt renoveringstapet. Mycket mer jobb med att sätta gips. Slipa ned funkar ju också. Oavsett om du slipar och målar direkt eller går emellan med renoveringstapet så måste all gammaltapet bort. Även om den verkar sitta benhårt, så kan/kommer den lösas upp när den blir blöt, av limmet (om du sätter renoveringstapet) eller färgen (om du målar). Risken är att det blir bubblor. Det finns olika former av stoppfärger man kan måla på för att spärra underlaget, men det har jag inte lyckats så bra med. Blev bubblor i alla fall. Fördelen med renoveringstapeten är ju att du får en slätare yta, den jämnar ut små skavanker. Den fördelen får du ju inte om du bara slipar och målar. Bredspackla är för svårt, blir sällan bra om man inte tränat mycket, blir mycket slipning och damm, och man är aldrig riktigt nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.