Hej,
Våra trall och räcken är bruna sedan de byggdes av tidigare ägare för fem år sedan. Vi önskar få vita räcken och ledstänger, jag gissar att det är någon brun träolja men vet ej, hur målar jag över detta bäst?
På trallen har brunfärgen släppt mycket, helst skulle jag vilja ha bort den helt, finns det något vettigt sätt? Olja igen med färglös olja?
Våra trall och räcken är bruna sedan de byggdes av tidigare ägare för fem år sedan. Vi önskar få vita räcken och ledstänger, jag gissar att det är någon brun träolja men vet ej, hur målar jag över detta bäst?
På trallen har brunfärgen släppt mycket, helst skulle jag vilja ha bort den helt, finns det något vettigt sätt? Olja igen med färglös olja?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Ta av en bräda och ta med till en riktig målarkludd affär istället, på ett forum får du bara gissningar i bästa fall, i affären kan dom ta prov/göra prov om det är en seriös affär.
Det är väl bara att följa standardrekommendationen: Grundfärg i alkyd, låt torka ordentligt och två till tre lager täckfärg, förslagsvis alkyd eftersom det är ett räcke.
Det är alltid knepigt att täckfärgsmåla sådana där exponerade detaljer, så räkna med att det kan flaga efter en ganska kort tid. Om det verkligen gör det eller inte beror på hur mycket vatten som letar sig in i träet (konstruktion, läge och väder). Räcket måste vara helt uttorkat för att färgen inte ska flagna.
Det är alltid knepigt att täckfärgsmåla sådana där exponerade detaljer, så räkna med att det kan flaga efter en ganska kort tid. Om det verkligen gör det eller inte beror på hur mycket vatten som letar sig in i träet (konstruktion, läge och väder). Räcket måste vara helt uttorkat för att färgen inte ska flagna.
Klicka här för att svara
