M MrBoes skrev:
Ser Tekno, kulturhantverkarna och E&C, inga av dessa tre rekommenderas enl folksam.

Ottossons ser jag inte alls..?
När jag valde så gick jag på gamla testet och tog engvall och claesson

http://wwwb.aftonbladet.se/bostad/0405/04/fargtest_Folksam_helalistan.htm

Ser nu att den inte lyckas lika bra senare. Kan ju knappast ha ändrat recept
Ändrat test?

john68 john68 skrev:
När jag valde så gick jag på gamla testet och tog engvall och claesson

[länk]

Ser nu att den inte lyckas lika bra senare. Kan ju knappast ha ändrat recept
Ändrat test?
Kolla på hur de målar. Verkar ha mkt lite, om ens ngn, terpentin. Antar att de har ett system så att de får vara med i testet då färger med lösningsmedel är mer eller mindre bannlysta.

Ja, jag håller med om att det är lite väl stort fokus på miljövänligheten. Man borde, som sagt var, tagit upp aspekten att en 'riktig' oljefärg skyddar träet bättre och sitter längre mellan ommålningarna (om man inte väger in det estetiska). Sett till hela husets livscykel är det nog inte så dåligt som det framstår.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag håller med om att det är lite väl stort fokus på miljövänligheten. Man borde, som sagt var, tagit upp aspekten att en 'riktig' oljefärg skyddar träet bättre och sitter längre mellan ommålningarna (om man inte väger in det estetiska). Sett till hela husets livscykel är det nog inte så dåligt som det framstår.
Precis min poäng.
Samma visa skedde med båtfärg, man förbjöd koppar i stora delar av kusten. Sen insåg man att det faktiskt var miljövänligare med koppar än andra moderna gifter långsiktigt. Numera är koppar återigen tillåtet...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Målade en första runda sen slog 30+ värmen till. Går det att måla i detta väder eller blir det bara skit? Börjar känna pressen nu

M MrBoes skrev:
Målade en första runda sen slog 30+ värmen till. Går det att måla i detta väder eller blir det bara skit? Börjar känna pressen nu
Bör funka fint på ej solvarma ytor (måla på skuggsidan), vet inte vilket fabrikat du valde, men slutstryknkingen med linoljefärg brukar vara outspädd utan lösningsmedel, så risken att det torkar för snabbt är mindre.

Redigerat:
H hapazard skrev:
Bör funka fint på ej solvarma ytor (måla på skuggsidan), vet inte vilket fabrikat du valde, men slutstryknkingen med linoljefärg brukar vara utspädd utan lösningsmedel, så risken att det torkar för snabbt är mindre.
Kör på kulturhantverkarnas färg, första strykningen skulle jag blanda ut 10% och andra strykningen ska jag inte blanda ut alls. Då är det bara att köra igång igen då :)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
M MrBoes skrev:
Kör på kulturhantverkarnas färg, första strykningen skulle jag blanda ut 10% och andra strykningen ska jag inte blanda ut alls. Då är det bara att köra igång igen då :)
Kolla bara på anvisningarna så att de inte avråder där baserat på lufttemperatur, om något skulle gå fel (oavsett anledning) är det ju bäst att kunna säga sig ha följt anvisningarna ...

H hapazard skrev:
Kolla bara på anvisningarna så att de inte avråder där baserat på lufttemperatur, om något skulle gå fel (oavsett anledning) är det ju bäst att kunna säga sig ha följt anvisningarna ...
Har för mig att det står att optimal lufttemperatur är 20c, ej under 10c. Något max kan jag inte finna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.