Färg, Måla & Tapetsera
Ragganof: Pröva börja måla ett rum, luftfuktigheten stiger rätt fort
A-Man_08: Är det ett gammalt skafferi? Udda placering av ventilationen.
hapazard: [citat] Att späda betsen är nog ingen bra idé, många kulörer upplevs som annorlunda om de späda ut.
Bernieberg: Håller med om att byta i skarven mellan golv och trappa. Sätt en foglist typ 8x21 mm som målas in med endera väggfärgen.
viktorj: Någon som vet om man kan måla på Illbruck SP030 foglim kristall. Skulle behöva foga lite invändigt och har bara denna fog hemma.
Pasjostrom: Tack för svar, får återkomma när jag är klar!
Bob-TheBuilder: Har bytt tak på uterummet och har träreglar som står helt omålade. Hur gör jag för att de ska klara vintern? Finns nere i Skåne. Har en takregel som är särskilt utsatt som jag vill skydda så snabbt som möjligt. Yttre regel som påverkas av västlig vind. Har Nordsjö Tinova Primer Exterior som jag ska skydda med egentligen men det går inte om jag ska följa bruksanvisningen (+5 grader
Pettttter: Vi målar i källaren. Har putsade väggar och en list längst ner av kakel. Har målat väggarna med silikatfärg. Kan man måla listen med samma färg för att få exakt rätt nyans och glans eller silikat på kakel funkar inte alls av någon anledning?
Oldboy: Det går ju att sätta upp lister. Oljar du taket så blir det mörkare. Går också att t ex betsa. Eller lasera. Mörka tak ger mörka rum. Ett alt är kanske att ha taket ljust eller vitt och listerna mörkare?
valter53: Mitt tak var spärrgrundat med fernissa. Ett helsike att få bort limfärgen som släppt på några ställen. Titta järn på avsnittet av "Det sitter i väggarna", där dom tar bort limfärg med hjälp av en vattenspruta och en våtdammsugare. Det var inte lika slabbigt som att tvätta ner den för hand.
KnockOnWood: [citat] Instämmer! 6 mm renoveringsgips sätter man lätt upp med sättlim (PL400?) och får en perfekt yta för tapetsering eller målning. Och den blir helt utan spik/skruvmärken, som måste spacklas.
justusandersson: Det brukar aldrig vara bra att blanda olika typer av puts på samma underlag.
Tobias Karlsson: Jag använde den färgen till väggarna och taket i mitt källargarage. Färgen har god täckförmåga. Kan rekommendera den.
hempularen: Ett duktigt proffs gör det på typ 1 - 2 timmar. Som amatör får du räkna med att det tar 5 6 timmar. Det tar i princip längre tid att stryka på limmet, än att sätta upp våden. Proffsen kör med limmaskiner. Då skall du absolut inte kapa våderna i förväg. De kapas i maskinen.
MagHam: Om den är välbevarad har den ju "kult-värde" ;) Annars ta en vibrerande slipmaskin och sandpappra den först. Jotun Lady Supreme Finsih tror jag ger den slitstarkaste ytan sen (om vi inte pratar epoxifärger och sånt).
Thomas_Blekinge: Lack kan spricka och förstör flytvedens karakteristiska yta (tycker jag). Jag skulle inte behandla den alls. Har den flutit i vatten i längre tid så tål den lite regn också.
niblom: Rödfärgen sliter mer på munstycket än vanlig färg. Jag har målat ett helt hus, ca 60l rödfärg med en spruta där nålen och munstycket var gjord av plast, funkade jättebra. Om den skulle paja kostar en ny ca 250 spänn så inte hela världen jämfört med hur mycket tid man sparar. Tänk på att du måste måla första lagret med pensel med slämfärg så det fäster ordentligt, andra
Druxz: Finns en färg som har både magnet och griffelfärg i samma ;)
jojo123: Blir då till att rolla med en strukturroller eller långhårig lammullsroller , men pass på den stänker om man rullar för fort
Åsa Lund: Kalk är enkel och billig färg att slabba på i sju lager. Desinficerande och bra, därför man hade det i ladugården förr i tiden. Men du bestämmer givetvis själv.
Mogg: [citat] Det är svårt med bilder då det resultatet inte kommer fram ordentligt. Men hade en vägg där jag bara strök in det med pensel utan att putsa efteråt, och jag blev riktigt nöjd med resultatet! Det blev lite mer rustikt. På ett karmavsnitt strök jag in det med lena sidan på vanlig disksvamp och torkade med trasa efteråt. Fördelen blev att det gick åt avsevärt mindre vaxolja!!
Mazen: Håller med @topmount . Måla med den ljusare kulören först, sedan maskar du med en bra tejp (undvik den från lågprisladan) sedan målar du en gång till ngn cm på tejpen och nedanför den så du spärrar den mörkare färgen från att blöda in under tejpen. När det har torkat målar du med den mörkare kulören och river bort tejpen. Voila du har en skarp kant :D