Färg, Måla & Tapetsera
Drsnuggels: Valde att fortsätta skrapa bort allt o spackla skarvar etc. Bredspackling var inte nödvändig. Tog fruktansvärt lång tid och såhär i efterhand hade det nog varit enklare att byta masonitskivorna direkt. Hade gått fortare såvida det inte blivit för komplicerat för mig. Som nämnts var de bruna väggarna masonit o det vita är väggspackel. Då jag ville ha en så ren lösning som
erikbjäre: Hej, Vi funderar på att måla om en Contura öppen spis från dagens lite slitna vita till svart. Nu funderar jag på hur vi bäst gör detta. Efter att ha läst runt lite så har jag några frågor som jag hoppas någon där ute vill reflektera över. 1. Det finns sk värmetåliga sprayfärger som ska tåla över 500 grader. Behövs verkligen detta när det är själva plåtchassit runt de
Atom: Vad tycker ni om denna? https://www.fyndpris.com/8140319-fargspruta-eldriven-700w.html
nimphidia: Funderade själv på måla med kallasfalta på äldre takplåt? Betydligt billigare än färg. Ngn som provat eller är jag helt ute och cyklar ?
lordi: [citat] Bubblor har jag fixat med en spruta med kanyl som jag fyllt med lim. Bara att trycka ett litet hål och spruta in lite lim och släta till. Är det så att tapeten inte går in i hörnet ordentligt så är det nog svårare, då den oftast inte går att sträcka. Det finns hos färghandlaren och kallas klisterspruta, så man behöver inte åka till apoteket och förklara vad man ska ha en
Pappa1986: [citat] Är det möjligt så sätt upp en gipsskiva eller en renoveringstapet
Anna_H: Det är inte så svårt att måla själv. Problemet är att nå övervåningen, då behöver du hyra antingen byggställning eller en liten mobilkran för det är ohållbart att försöka måla från stege.
Kultypjämt: [citat] Halloj! Den är från Boråstapeter, bra kvalitet på tapet :)
volvo51: Jag skulle börja i ett fondväggshörn med den vita och låta den gå in 10 mm. på fondväggen. Sen går man runt rummet till andra fondhörnet +10mm. Sist fonden ända ut i hörnen. Loda första våden på varje vägg.
Jimp: Tack!! Köpte just ett par nya hinkar och lämnade den gamla på återvinningen. Jo, precis. Det finns ingen fukt i väggarna så det är väl lugnt som du säger. Tack igen.
Lovestar: Jag målade 2 extra lager med 100% silikatfärg utan binder och det gula bleknade en aning men bättre än så kommer det inte bli. Jag ska istället ta itu med problemet och beställa dränering. Det behövs och detta blev en spark i baken så att vi tar itu med problemet. Efter dräneringen vet jag inte hur vi får bort fläckar men de kanske går att måla över då. Ett orosmoment var dock
Fel av Åke: Jag hade rivit bort masoniten först. Det är inte så mycket jobb med det. Kan följa med i både stora och små bitar. Ofta följer spik med i masoniten när du tar bort den och gör den inte det skulle jag spika in de som sitter kvar i väggen. Därefter på med gipsskiva.
Fixerskan: Tack för svaren allihop. Tror att vi testar att tapetsera med en fin papperstapet och inte den svindyra non-woven som vi tänkte från början och se om det räcker med god rumsventilation.
andersda: Hej, Har en skitbillig bauhaus färgspruta som jag använt en del med ett ganska rimligt resultat. Jag tog isär den och gjorde rent den igår. Idag när jag skulle använda den så bubblade det en hel del från gängan fram. Jag har gjort rent lite försiktigt med en putsduk men det bubblar fortfarande - och sprutan fräser lite ibland Finns det något husmorstips på hur man tätar sprutan
norrbottenssnickaren: Det är inte bara det att tapeten drar sig utan väggar är aldrig i våg. När du gått runt hörnet måste du sätta nästa våd i lod annars kan ditt mönster på tapeten falla betänkligt.... och det ser förskräckligt ut.
BirgitS: Ta då snickerifärg för fönsterbågarna också. Det är några år sen vi målade fönster och då var det på alla sidor så det är möjligt att det blev fönsterfärg även på insidan för enkelhets skull. Men se till att det blir en färg med kort torkningstid så att fönstren inte behöver vara öppna så lång tid. Känns lite udda att ha valt snickerifärg på putsad vägg men sitter
Stefan N: Kan även rekommendera Alcros skivspackel, riktigt fint att jobba med.
kia2: Så tipsen från er är att inte slipa, istället grundmåla med vit grundfärg. Sedan måla ovanpå det med hjälp av provburkar i olika färger. Vilken typ av utomhus färg rekommenderas? Akrylatfärg eller något annat? Och därefter behövs målningen inte täckas med något skyddande lager?
Mazen: Jag har använt denna och tycker den är smidig och enkel att få ett bra resultat med.. https://www.bauhaus.se/hornskydd-flexplastic-50mmx30m.html Till ett kommande projekt blev jag rekommenderad denna som verkar vara ännu smidigar, men vet ej då jag inte har provat den än.. https://www.bauhaus.se/aquabead-hornprofil-2740mm-med-lim.html
peroande: Du kan mycket väl måla en bokhylla eller annan möbel med matt färg. Faktiskt inte helt ovanligt. Du ska dock inte använda väggfärg. Den tål inget slitage. Köp en lackfärg i den kulör och glans du önskar.
mexitegel: [citat] Nja, mig veterligen är det bara originalet easy cover från Duro som har glasfiber i sig? Bäst på att dölja skavanker skulle jag annars säga att fluggers grova renoveringstapet är.
Trinity: Men jag tackar för tipset! Du hjälpte någon annan. Lätt o smart att knäcka bort huvudet
Chronaus: [citat] Aaahhh ja jag har borstat ordentligt från mitten och ut runt om....enligt alla tapetseringsinstruktioner jag kan hitta.... Är verkligen tveksam om tapeten verkligen är värd 900 spänn rullen....känns liksom inte särskilt premium kvalitet. Tror inte ens en målare hade satt denna perfekt.... Vissa ställen så sitter tapetvåderna verkligen klistrade i varandra men det syns ändå