garvin
garvin: Är rätt remsa för material skarvar du använder.
2 svar · 1,5k läst
P
polarsson: Hej, Har innan byggt enkla staket och grindar till trädgården och där har jag grundat och målat en gång innan jag monterat ihop. Sedan målat en gång till. Det har varit enkla saker... Nu ska jag bygga en pergola, integrerat med dolda soptunnor/kompost samt växtstöd. Det kommer blir svårt att grunda och måla allt en gång innan man monterar ihop.. Hur brukar man göra? Kan man montera
0 svar · 2,0k läst
tobbe72
tobbe72: Kant i kant,sen underlättar det om ni är minst 2 som sätter.
1 svar · 1,1k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Spelar ingen större roll vad det är, liknar vårt tak, och det kommer högst troligen gå väldigt bra att måla på. På den här bilden är vägg och tak till vänster i bild målat med Nordsjös färg, till höger är taket omålat och väggen målad med en vit Beckersfärg. [bild]
7 svar · 6,9k läst
·
lunarayo
lunarayo: Hur blev det?
5 svar · 6,3k läst
F
Freddedan: Kalkfärg https://www.google.se/search?q=kalkfärg&client=safari&hl=en-se&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj_oa-Y8rvgAhX1wMQBHYJoAX4Q_AUoAXoECA0QAQ&biw=375&bih=553
1 svar · 1,6k läst
Blueline
Blueline: [citat] Haha det va en väldigt udda teknik må jag säga.. måste tagit en enighet att få det att täcka! Haha Ja det där med oljefärg lät inte bra.. använde man det runt 2003 när huset målades senast? Ja precis, tänkte ta en bit av fasaden (kvar sen tidigare projekt) och be dem titta på den! Fridens liljor.
25 svar · 40,6k läst
·
L
LyckeKonsult: [citat] Har du målat med Landora putsfärg så får du skylla dig själv - sorry om jag är för brysk... En kallmur som målas med en tät plastfärg kommer att hålla dig sysselsatt i all framtid - blästra bort färgen, putsa om och låt det vara obehandlat - eller måla med silikatfärg... efter att du lagt på en krönplåt!
9 svar · 5,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det brukar funka att ta med en bit färg till färghandlaren. De behöver någon form av mätutrustning (densitometer) för att kunna läsa av, men det går också att ”gaffla” in rätt kulör med hjälp av provlappar. Största problemet är att läsa av färgen som den en gång såg ut, men det brukar lösas med att skrapa fram ursprunglig kulör eller wtt använda lösningsmedel och på så
1 svar · 4,7k läst
LuxLuthor
LuxLuthor: Hej alla Jag har hört vissa säga att det inte går att måla en våtrumsmatta eller -tapet med bra resultat och jag har hört motsatsen. Enligt en tråd jag fann här igår ska det gå. En användare hade inga färgsläpp efter 5 år och en annan hade fortfarande snyggt golv efter 9 år. Jag ska definitivt prova med de instruktioner som gavs i tråden. Vad som inte framgick tydligt var dock
0 svar · 3,2k läst
C
Corsair: [citat] Tack för hjälpen!
11 svar · 6,0k läst
·
H
hullan: [citat] Njae jag skullle inte säga att den flagnar kanske - på vissa små fläckar kunde man tidigt i höstas känna att färgen släppt lite, den ramlade inte av men jag kunde ”provocera” bort lite bitar med fingrarna. Förra ägaren sa att det har hänt att han någon gång på hösten fått blanda till lite kalkfärg och komplettera. Det är källare från -79 byggd med leca-block
10 svar · 3,9k läst
·
E
Ernfrid: Hej! Jag har sliprepor efter diamantslip, tagit bort gammal plastfärg från väggen. Ska förbereda för att måla med silikatfärg. Tänkte om det fanns något billigare alternativ än ardex som är diffsionsöppet. Jag behöver bara lägga på någon millimeter för att jämna av. Kommer putsa med C puts i andra rum, men jag tror inte man lägga så tunt med vanlig puts. Förslag mottages :)
0 svar · 1,9k läst
D
danne888: [citat] Vet tyvärr inte svaret på dina övrigs frågor, vi har inte flyttat in i huset ännu utan gör det i april och håller på att planera lite ytskiktsrenovering just nu..
5 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om väggarna fortfarande rör sig i ett så gammalt hus eller om det beror på att det kommer in fukt i väggen bör ni nog meddela styrelsen (BRF) eller hyresvärden. Men det kan ju vara så att färgen/putsen (eller vad det nu är) inte klarar av de stora temperaturskillnader som blir där och i så fall är det bara att skrapa bort och lägga på nytt.
1 svar · 1,9k läst
·
tobbe72
tobbe72: I ditt fall skulle jag satt hörnprofiler och spacklat ut,finns smidiga i plast som är förklistrade.
1 svar · 1,4k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Så hade jag gjort med. Då blir det som bäst på båda sidor, speciellt eftersom även första väggen är sned.
3 svar · 1,2k läst
tobbe72
tobbe72: Använd våtrumslim för ett bra resultat!
4 svar · 4,1k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Testa med en mer långhårig roller så får du lite struktur i ytan.
3 svar · 4,2k läst
K
Krukmakaren: [citat] Nä blev aldrig så :)
7 svar · 2,0k läst
·
L
Latitud79: Då låter det nästan enklare att använda en kofot istället, så du blir av med allt på en gång.
15 svar · 62,4k läst
·
Martin321
Martin321: Rätt otydlig sågning av färgen, vad har hänt ? Vad har du målat? Underlag? Pensel? Spruta? Svårt att diskutera något med bara halva storyn.
1 svar · 4,9k läst
·
S
sune73: Jag brukar vika in den första våden ca 2 cm på väggen bredvid. Sedan sätter jag upp den andra ca 1cm över och skär igenom båda. Hur mycket jag viker in beror på hur o-rakt hörnet är. Glasklart? ;) PS. använd mycket lim.
1 svar · 2,1k läst
L
Lars48: [citat] Jo, jag menar så här på bilden. Det står aldrig i kors. Det är taket inte väggarna. Bild: [bild]
5 svar · 1,7k läst
·
A
Arga Tanten: [citat] Ja,det låter logiskt. Min målade kökstapet var ju något av en chansning som visade sig gå bra - men man kunde ju knappast tänka sig att den skulle behöva utsättas för fuktchock av den kalibern. :confused:
10 svar · 11,6k läst
J
Jocke Best: Alltid spännande att riva i källaren! Svårt att säga om hålet vid golvet. Är det ett armeringsjärn som kikar fram eller ett rör? Oavsett inget att oroa sig för. Putsen har troligen börjat lossa, troligen pga korrosion, och det har svällt lite och föregående ägare har hackat rent runt. Vad ska du göra med väggen? Jag hade lagt i ny puts om inte väggen ska reglas upp igen, då hade
1 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: Jag har målat rör med vanlig väggfärg utan problem. Är det blanka metallrör så kan det vara svår att få första lagret att täcka utan att färgen drar ihop sig, så man får vara lite extra noggrann.
4 svar · 17,3k läst
N
Nybergzzz: [citat] Tapeten har symbolen Tapeten har rak mönsterpassning. Alla våder skärs på samma sätt
16 svar · 6,2k läst
S
swirve: Har kört med panelgrund på 25 år gammalt furutak, 4 vändor blev det för att täcka ordentligt. Nu efter 4 år börjar kvistarna slå igenom :/ Tror inte det finns några genvägar utan det gäller att kvistlacka 2 ggr innan målning.
3 svar · 5,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Du kanske kan prova med ett annat spackel? Gissar att det kan vara olika flexibilitet i olika varianter. Det vore ju fantastiskt mycket enklare än att väva hela taket så kan vara värt att prova om du inte redan gjort det.
8 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.