R
Rolle85: nja att färgen blir starkare mot nötning typ
2 svar · 1,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Nytt försök "måla ELDSTADEN"! Konstigt nog blev det ingen sär skrivning i rättningsivern!
3 svar · 1,2k läst
N
Nawks: S [citat] Sitter precis och läser på om det och kikar igenom tutorials för det, får nog gå på den vägen. Tusen tack!
2 svar · 5,8k läst
·
E
etompau: En bild säger mer än tusen ord.
1 svar · 1,7k läst
T
topmount: Tror det är enklast att sätta en renoveringsväv. Ger god styrka till väggen och du får en jämn struktur. https://www.hornbach.se/shop/DECOGLAS-renoveringsvav-1x25-m/7718494/artikel-detaljer.html
6 svar · 4,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ofta stöter man ju på andra aspekter när man bygger på väggtjockleken, som ex. att man får byta annat listverk, eluttag/strömbrytare etc. som gör att man kanske väljer en annan väg.
4 svar · 2,1k läst
P
Anonymiserad 56656: Tog ett allvarligt snack med huvudentreprenören. Samlat och respektfullt. Det ser bättre ut nu. Men inte perfekt. Men det måste ju bli klart någon gång också! Svårt att veta vad som är branchpraxis.
8 svar · 1,6k läst
·
Raskus
Raskus: Av tidsskäl hann jag aldrig måla inomhuspanelen i vårt fritidshus innan jag monterade den, och givetvis har det börjat titta fram omålat trä när det torkat isär. Det går både långsamt och är svårt att komma åt med pensel. Testade spraya med en Bosch färgspruta men även med minsta radien och minsta färgmängden blir halva brädan målad. Jag vill prickskjuta endast det omålade
0 svar · 883 läst
P
Pappa1986: [citat] Hammare och kofot brukar lösa det mesta.
1 svar · 7,1k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Mattläggaren tycker nog det är jobbigt att få fast mattan över framkanten. Nålfiltsmatta kan vara enklare att böja. Efter 44 år kan det se ut så här, men största slitaget har kommit senast 4 åren. [citat]
15 svar · 8,8k läst
·
S
Strumpberg: [citat] Det tycker jag med. Och jag älskar lukten av målarfärg. Jag satte en pensel i handen på fjortisen, så nu går det fortare. :rofl:
21 svar · 3,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag har målat om vårt plåttak med Teknos Kirjo, den med lösningsmedel, har känslan att den fäster på det mesta. Finns att köpa hos granngården och swedol https://www.teknos.com/sv-SE/website/sweden/sweden-ac/exteriora-farger-ac/kirjo/
3 svar · 1,7k läst
C
cpalm: [citat] Jo, slipning i olika former är ju onekligen en av de mest tålamodskrävande sakerna man kan ägna sig åt. Att måla blir nog fint det också!
3 svar · 1,2k läst
·
F
Fredrik_1976: Jo, den har härdat. Gick 1 vecka mellan 2:a och 3:e strykningen. Jag tycker att jag försökt rolla åt samma håll och flödigt, men tar man för mkt rinner det ist. Bättre att måla med pensel? Porten är ändå knottrig i strukturen, så jag tror inte det blir penseldrag synliga.
9 svar · 5,5k läst
·
fgo
fgo: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampor-ljuskallor/speciallampor/fotolampor/speciallampa-e27-3320-lm-p57427 Har några sånna till apelsinträden hemma. Ger bra med ljus.
3 svar · 1,7k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Jag satte upp tapet typ easy-up på ett ställe där tapetmönstret var svart-grått och underlaget var vitt. Då klurade jag i förväg ut precis var skarvarna skulle hamna och målade svarta ränder på väggen innan tapeterna kom upp. Blev jättebra.
18 svar · 12,8k läst
·
R
RoffeN: [citat] Nu förstår jag inte? Om du menar fukt så är även primern difusionsöppen.
14 svar · 7,8k läst
C
Cancellara: Det jag har hört (från målare) är att Tinova VX + inte lämpar sig för hus med liggande panel. Både jag och han i artikeln har liggande panel. Smutsen kanske rinner av lättare på stående panel. Men jag tycker att de delar på huset där jag har stående panel ser lika illa ut.
7 svar · 5,9k läst
A
anhack: Pratade med Weber och de rekommenderade inte Gypsum till källarväggar där det finns risk för fuktvandring. Har därför tänkt om och putsar nu med kalkputs. Kalkputs har längre öppentid och jag kan därför blanda till allt på en gång. Är dock i skedet att försöka få till ytstrukturen som jag vill ha den vilket var svårare än jag trodde. Så den långa väggen är inte putsad ännu
4 svar · 1,7k läst
T
twoody: [citat] Jo det verkar så
14 svar · 6,1k läst
·
M
Mick13: [citat] Du är klok som inte ger dig på ett på ett sådant arbete om du inte har tiden. (y):ok:
3 svar · 1,7k läst
Daysleeper75
Daysleeper75: [citat] Det skules vara kul att se resultatet nu, ett antal år senare. Hur pass sliten är den vita färgen på stegen?
7 svar · 51,9k läst
·
F
FunkishJonny: Håller tummarna, låter mindre kul. Hoppas du fått/får ordning på det. Har dock rivit lite i den tapeten och den skiktar sig som en non-woven, så tror inte det ska vara papp.
5 svar · 5,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Ja det finns i bygghandeln, har själv installerat det slutet av 90talet. Det är en präglad PVC-folie längst ut, alltså ingen "fet" plast som PE. Samma plast som de grå avloppsrör som finns i bygghandeln. Testa vilken takfärg som helst på en sådan rörbit så då vet du om det håller.
4 svar · 3,5k läst
·
A
anhack: Det kanske kunde vara ett alternativ men som du säger så bör man nog i så fall undersöka om det är lämpligt för källarväggar. Sen jag skrev inlägget så är upplägget nu spikat och det blev ett hydrauliskt bruk, Cal 152, som är lite hårdare än Cal 144 tillsammans med Nordsjös silikatfärg. Var dock inte mentalt förberedd att måla tre gånger men ska det bli bra så...
2 svar · 1,9k läst
sandnejlika
sandnejlika: [citat] Tusen tack för hjälpen!
3 svar · 7,9k läst
T
Trollskidan: Hej! Håller på renovera ett sovrum. Är pärlspont i taket när de var nytt skulle de bli silver vitt "panellack" men blev tyvärr inte "silvervitt" Va för färg ska jag använda för å få ett "silvervitt" tak. Vill ju ha kvar trästrukturen.
0 svar · 2,2k läst
Frzon
Frzon: [citat] Tack! Ska skaffa den isåfall :)
6 svar · 7,4k läst
·
E
___EM: Dom kunde väl lämnat in dom till en sprutmålare istället så hade de fortfarande vart som nya.. och färgen hade hållt längre än 2 år.
7 svar · 10,1k läst
M
Mick13: Bostads bolaget jag arbetade hos tidigare röksanerade så här, Rev ner lösa tapeter och lister, målartvättade tak väggar och golv med soda lösning. Spärrmålade väggar och tak. Spacklade slipade och satte upp tapet eller målade nya lister. Inner dörrar tvättades med soda räckte inte det sändes de på spärr och lackering . Allt avslutades med en faktura till föregående hyresgäst
18 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.