4 567 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Spärrfärg för att måla på limfärg, funkar det?
Har insett att vi har ett tak som är målat med limfärg som börjat flagna på några ställen. Läst på om limfärg och inser att det verkar finnas det rätta sättet där man stryker på vävlim och skrapar ner gegget och börjar om från början. Detta lär ju ta sin tid och sölar ner enormt. Vissa hävdar även att man kan måla över tunt med en oljebaserad färg då denna inte löser upp limfärgen då den inte innehåller vatten.
I taket jag skall måla så finns det även spår av gamla fuktskador som är missfärgade, tänkte då använda en oljebaserad spärrfärg och spruta denna tunt i taket flera lager och sedan måla ovanpå denna med vanlig takfärg.
Är det någon som gjort detta och kan berätta om resultatet?
I taket jag skall måla så finns det även spår av gamla fuktskador som är missfärgade, tänkte då använda en oljebaserad spärrfärg och spruta denna tunt i taket flera lager och sedan måla ovanpå denna med vanlig takfärg.
Är det någon som gjort detta och kan berätta om resultatet?
Tipset som jag har fått annars är att skrapa bort de lösa flagorna, sedan måla med mager linoljefärg (med mager menas att den ska späs med 20-30 procent balsamterpentin). Obs linoljefärg för inomhusbruk, inte den med mögelskydd.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Mitt tak var spärrgrundat med fernissa.
Ett helsike att få bort limfärgen som släppt på några ställen.
Titta järn på avsnittet av "Det sitter i väggarna", där dom tar bort limfärg med hjälp av en vattenspruta och en våtdammsugare. Det var inte lika slabbigt som att tvätta ner den för hand.
Ett helsike att få bort limfärgen som släppt på några ställen.
Titta järn på avsnittet av "Det sitter i väggarna", där dom tar bort limfärg med hjälp av en vattenspruta och en våtdammsugare. Det var inte lika slabbigt som att tvätta ner den för hand.
Klicka här för att svara