T
Tosse: [citat] Jag skulle tro att ta bort limmet är det långsammaste och jobbigaste alternativet. I alla fall om det sitter värre än att ni kan ta en bredspackel och hugga bort det. Stor risk att ni skadar spånskivan också. Ska ni sen kakla på spån gör ni klokt i att sätta det med sättlim igen. Annars är det stor risk att plattorna lossnar med vanlig fix. Men de kan sitta också...
10 svar · 2,1k läst
·
E
etompau: Lack ger en blank plastyta som skyddar träet mot väta och smuts. Lacka om du vill ha en hållbar yta.
3 svar · 4,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: När vi bytte sidiplattorna och satte upp träpanel på vårt hus 1983 valde vi Nordsjös täcklasyr/akryl. Hade helst tagit Jotuns Demidekk, men den fick man inte bryta i "vår" färg på den tiden. Färgen såg fortfarande fin ut när vi lämnade huset 15 år senare. Det var ute i skärgården utanför Göteborg.
3 svar · 2,2k läst
Mimlan
Mimlan: Bild 2= yttervägg Bild3= betonggolv Bild 4 tak
1 svar · 2,2k läst
·
A
abe: [citat] ok, då får jag köra rött
5 svar · 1,3k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: Det kanske inte syns på bilderna men limmet sticker ut 2-3mm så det blir nog till att slipa bort det värsta även om jag ska bredpackla, annars blir det väldigt mycket spackel!?
6 svar · 5,7k läst
·
T
Turbo_Tail: Här blev det ju som väntat problem med att få till skarven mellan stolpen av limträ och gipsskivorna. Stommen är av trä och naturligtvis finns säsongsrörelser som stolpen inte följer. Jag testade spackla, men naturligtvis så spricker det. Finns det någon som har en idé vad man kan göra åt det här? Är ju egentligen inget problem utan det ser bara inte bra ut. Jag har funderat på
0 svar · 2,3k läst
·
davveno1
davveno1: Tapetserade över sjögrästapet med Boråstapeters 10m Recover (mycket tjock och bra), det blev helt slätt. Går åt mycket lim (MYCKET).
4 svar · 2,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Branschreglerna säger "vävlim med torrhalt under 20%". Verkar klokt att följa det, inget alternativ är speciellt dyrt.
5 svar · 1,5k läst
magda136
magda136: [citat] Tack, det är fog jag skaffat.
13 svar · 5,8k läst
·
S
stf01: Jag grunda en takfot men det rann inte värst. Egentligen inget alls förutom vid endel spikar som stack fram. Nyckeln är en bra pensel Hade först nåt skräp från biltema men sedan köpte jag dyrare hos lokala snickarbutiken
3 svar · 2,3k läst
A
aweste00: [citat] Det är ju inte krångligt för mig! ;) Bara demontage/transport/montage.
19 svar · 13,3k läst
·
E
emifre: Hej, Jag har ett långt (100 meter minst) staket som är i behov av ommålning. Det är målat med falu rödfärg med vita toppar. Jag funderar på vilken process som är smidigast för att undvika att lägga en oändlighet på masking men ändå få ett snyggt och hållbart resultat, jag behöver forumets experis :) Hur man enklast får till dom vita topparna utan att ödsla tid på att sätta
0 svar · 3,8k läst
S
suprapappa: [bild] Hallå! Ska måla min tillbyggnad. Den större delen av fasaden har redan en strykning från fabrik med en alkydfärg. De trärena ytorna ska få samma gråa färg så att byggnaden blir monokrom. (se bild) De trärena måste jag ju först olja, sedan grunda och till sist stryka två gånger med akrylatfärg. Jag har maskat alla fönster men undrar om det går att låta bli att maska på
0 svar · 2,6k läst
·
E
Estelletiger: [citat] Ok! Den luktar väldigt fränt och liksom stickande men den är torr. Färgen ovanpå går att dra bort enkelt så färg verkar inte fästa så bra. Känns det igen?
5 svar · 3,6k läst
·
-RB-
-RB-: Det går nog bra med vilket som. Jag hade nog täljt till en plugg i trä. Lite lim för utomhusbruk på den och slå in i hålet.
1 svar · 1,4k läst
Y
Yrrol: Överväger att byta panel istället för lägga många fler timmar på rätta felen efter slarvig målning och tidens påverkan. Och har då chansen att välja Täcklasyr istället för att komma bort ifrån glansiga plastintrycket. (har provmålat med helmatt men fortfarande plastkänslan) Undrar därför om någon har använt Demidekk classic täcklasyr och kan berätta om det var
0 svar · 2,2k läst
E
Efraim-Barkbit: [citat] Har funderat på att måla allt men skulle vilja bryta av med tapet
3 svar · 2,8k läst
·
S
svanstrom: Tack för tipsen! Jag pillade loss en bit puts (kanske 2x2 cm) som satt på en sockel till en vägglampa (och som ändå skulle ha tagits bort efter omputsningen) och den gick att scanna i färgbutiken.
6 svar · 30,8k läst
B
banjoatte: [citat] Var såg du det klippet?
6 svar · 9,5k läst
·
S
suprapappa: Tack Claes Sörmland!
2 svar · 3,7k läst
Martin321
Martin321: https://www.hornbach.se/shop/MIRKA-HIOMANT-HALVARK-120/5222026/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/MIRKA-HIOMANT-HALVARK-180/5222027/artikel-detaljer.html
1 svar · 1,2k läst
Idus
Idus: [citat] Så du gör bara en snabb "dopp" efter kapning? Det behöver inte stå ett tag i oljan? Stort tack för ett riktigt snabbt och konstruktivt svar! (y)
2 svar · 2,0k läst
T
topmount: Skulle inte använda målartvätt på obehandlat virke. Skulle samtidigt som jag dövar kanterna slippa av ytan lätt med sandpapper.
2 svar · 2,0k läst
H
hapazard: Om det är en oljefärg/olja/lasyr så borde det räcka bra att skrapa bort löst och sen måla med linoljefärgen. Om träet känns mycket torrt kanske du borde fundera på att först mätta det med kallpressad linolja. Viktigt dock att torka bort överflödig olja så att det inte blir en glansig hinna, det fäster färg sämre på.
1 svar · 2,5k läst
S
Seger92: Hej Det är så att jag har en 1 1/2 plans villa och på övervåningen finns kryp vindar, en del säger till mig jag behöver gipsa väggarna där då dom är av masonit och tapeten kommer att spricka vilket den gjort på ett ställe (vilket kanske inte är fyskam för en 40 år gammal tapet. En del säger att om jag använder tapetgrund och sedan sätter vävtapet över så borde den kunna
0 svar · 1,0k läst
A
AndersS: Hade nog byggt om hela vägg/fönster med stockpanel, eller om det bara är vanlig panel som slagit sig så mycket, ser ut som diverse lister och allmänt slarvigt/felbyggt.
5 svar · 1,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Skulle tro att det är tjära från skorstenen som blöder igenom murstocken
1 svar · 1,9k läst
·
A
anhack: På g att tapetsera och har nu förlimmat med vävlim där jag spacklat (hörn och diverse småställen). Hur länge måste jag vänta innan jag kan börja sätta tapeter (non-woven)? Torktiden enligt burken är ju ”lång” men gäller detta även när man förlimmar?
0 svar · 2,3k läst
G
Gårdsboende: Tror inte det är någon fara, min fasadfärg (jotun) står att den är övermålningsbar efter 3h i detta väder. Efter 4h bör många färger vara ordentligt torra om ni haft som oss, runt 25-30grader utomhus. Risken med fukt på nymålad fasad är att man bla. kan få märken av vattendropparna i färgen vilket inte är så roligt. Så avvakta till imorgon, säkert ingen större fara.
1 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.