Mors!

Vi renoverar köket i vårt gamla hus från 1923. Kaklet har suttit fast med någon form av superlim/fog. Vad är smidigaste sättet att få bort det på tror ni?

Limmet sitter som satan.

• Vägg med borttaget kakel som visar rester av tåligt lim och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova försiktigt med ett stämjärn.
Du kanske kan slipa med en slipmaskin annars ...Om det inte är asbest i fogen.

Asbest? Det ser ut som nån kaklat med PL400 så asbest biten kan vi nog skippa helt. Jag skulle nog prova nån sån där stor sickel. Är det till betongavrivning man har dem till kanske? Långt skaft och lite storlek på det hela. Kanske finns vassa såna?

• Gilla
mammehal
  • Laddar…
Är det spån? Ska du inte på med gips ändå? Kan du inte bara sätta gips på? Annats Riv ner spånet först eller såga ut det med lim på och fäll in nytt och sen gips.

• Gilla
mammehal och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ingen mening att slösa tid med att få bort limmet. Bort med skivan och dit med en ny. Är förövrigt inget fan av att kakla på spån då fukten i fixet kan göra att skivan reser sig. Gips är ett bättre underlag.

• Gilla
mammehal
  • Laddar…
Y
Jag hade tagit fram billiga multimasterkopian och satt på ett skrapblad så går det nog fort. :)

iu
(illustrerande bild, inte min kopia)

• Gilla
mammehal
  • Laddar…
M Micro skrev:
Prova försiktigt med ett stämjärn.
Du kanske kan slipa med en slipmaskin annars ...Om det inte är asbest i fogen.
Dum fråga kanske, men kan man se om det innehåller asbest?

T Tosse skrev:
Är det spån? Ska du inte på med gips ändå? Kan du inte bara sätta gips på? Annats Riv ner spånet först eller såga ut det med lim på och fäll in nytt och sen gips.
Det är spån. Vi vill undvika gips då resten av rummet ser bra ut och vi vill spara in arbetstid då vi gör allt själva.

Sätt 6mm renoveringsgips och slipp underarbetet.

JanneJanne123
M mammehal skrev:
Vi vill undvika gips då resten av rummet ser bra ut och vi vill spara in arbetstid då vi gör allt själva.
Skär bara bort den delen som har limrester och sätt sedan dit en ny skiva av ett material ni gillar. Ni behöver alltså inte gipsa om hela väggen/rummet.

M mammehal skrev:
Det är spån. Vi vill undvika gips då resten av rummet ser bra ut och vi vill spara in arbetstid då vi gör allt själva.
Jag skulle tro att ta bort limmet är det långsammaste och jobbigaste alternativet. I alla fall om det sitter värre än att ni kan ta en bredspackel och hugga bort det. Stor risk att ni skadar spånskivan också.

Ska ni sen kakla på spån gör ni klokt i att sätta det med sättlim igen. Annars är det stor risk att plattorna lossnar med vanlig fix. Men de kan sitta också...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.