3 683 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Akrylatfärg över alkydfärg? Tvätta ny fasad?
Hej!
Det har blivit dags att måla vår nya tillbyggnad som stod klar ungefär i början av mars. Den större delen av fasaden har brädor som är mellanstrukna från fabrik. Jag började idag kolla på några videos om utomhusmålning och slogs av att jag missat att jag behöver veta vad för färg det är målat med tidigare.
Från fabrik är det en alkydfärg medan jag redan har köpt färgen för nästa skikt och det är en akrylatfärg. Enligt Byggmax video ska det funka. Stämmer det?
Sedan finns det en del trärena delar också (knutbrädor, råspont och takbjälkar). Ska dessa oljas innan de grundmålas?
Behöver fasaden tvättas innan den målas? Den har endast stått uppe i c:a 4 månader.
Tack
Det har blivit dags att måla vår nya tillbyggnad som stod klar ungefär i början av mars. Den större delen av fasaden har brädor som är mellanstrukna från fabrik. Jag började idag kolla på några videos om utomhusmålning och slogs av att jag missat att jag behöver veta vad för färg det är målat med tidigare.
Från fabrik är det en alkydfärg medan jag redan har köpt färgen för nästa skikt och det är en akrylatfärg. Enligt Byggmax video ska det funka. Stämmer det?
Sedan finns det en del trärena delar också (knutbrädor, råspont och takbjälkar). Ska dessa oljas innan de grundmålas?
Behöver fasaden tvättas innan den målas? Den har endast stått uppe i c:a 4 månader.
Tack
Akrylat på alkydgrundfärg är lite standard. Du får läsa på om det färgsystem som din färg tillhör, där beskrivs arbetsgången men det brukar nästan alltid vara:
1. Tvätta.
2. Olja allt som är trärent med den grundolja som igår i systemet.
3. Grundmåla med en avsedd alkydoljefärg.
4. Slutstryk ett par gånger med akrylatfärgen.
1. Tvätta.
2. Olja allt som är trärent med den grundolja som igår i systemet.
3. Grundmåla med en avsedd alkydoljefärg.
4. Slutstryk ett par gånger med akrylatfärgen.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack Claes Sörmland!
Klicka här för att svara